ساماندهی سهمیه بهیاران در دستور كار شورای عالی انقلاب فرهنگی
دستور دوم جلسه شورای ستاد نقشه جامع علمی كشور به بررسی موضوع تخصیص سهمیه برای بهیاران در آزمون سراسری اختصاص داشت كه بعد از بحث و بررسی اعضا پیرامون این مساله مقرر شد از آنجایی كه ساماندهی كلیه سهمیه های كنكور در دستور كار شورای اسلامی شدن دانشگاه ها است، سهمیه بهیاران نیز در كنار ساماندهی سایر سهمیه ها در نظر گرفته شود.
به گزارش زارا به نقل از ایسنا؛ دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۱۳۷ شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور در محل دبیرخانه این شورا با موضوع بررسی روابط علم و فناوری ایران و چین و واگذاری اختیار پذیرش دانشجوی دکتری به دانشگاه ها برگزار شد، در مورد دستور اول جلسه که به ارائه گزارش تعیین سیاست های تعاملات علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران و چین اختصاص داشت، اظهار داشت: بنا نداریم روابط دوجانبه علمی و فناوری با همه کشورها را در ستاد نقشه جامع علمی کشور بررسی نماییم. در عین حال روابط علم و فناوری ایران و چین به جهت اهمیت راهبردی و برنامه ۲۵ ساله در ستاد نقشه طرح و بررسی می شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلان اینکه رابطه جمهوری اسلامی ایران با کشور چین یک امر راهبردی است، پیشنهاد داد: در بسته تعیین سیاست های تعاملات علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران و چین باید تنوع بخشی ایجاد و از امکانات فرصت مطالعاتی، سفرهای یک ماهه و... استفاده گردد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ دکتر عاملی: در بسته تعیین سیاست های تعاملات علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران و چین باید تنوع بخشی ایجاد و از امکانات فرصت مطالعاتی، سفرهای یک ماهه و... استفاده گردد.
دکتر عاملی در انتهای سخنان خود تاکید کرد: طرح پیشنهادی سیاست های تعاملات علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران و چین باید ناظر به نظر دانشگاه های کشور و پیشنهادهایی برمبنای نیازهای موجود و واقعی باشد.
دکتر حسین سالار آملی نیز در این نشست طی سخنانی با اعلان اینکه کشور چین بعنوان کشور هدف برای توسعه همکاریهای کشورمان مطرح است، اظهار داشت: درحال حاضر ۱۶۰۰ دانشجوی ایرانی عمدتاً در مقطع دکتری در کشور چین مشغول به تحصیل هستند و ۳۰۰ دانشجوی چینی در ایران تحصیل می کنند.
وی افزود: مرکز چین شناسی در سال ۱۳۹۸ در دانشگاه علامه طباطبایی تشکیل شده و کرسی های زبان فارسی و زبان چینی در دو کشور فعال می باشند.
رئیس مرکز همکاریهای علمی بین المللی اضافه کرد: حدود ۲ سال پیش با نامه وزارت امور خارجه جرقه شروع همکاریهای ایران و چین در حوزه آموزش عالی در وزارت علوم زده شد که در این راستا نظرات دانشگاه های مختلف و معاونین وزارتخانه دراین زمینه دریافت و گزارش های جلسات در قالب سند روابط بین الملل تهیه شد.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل اظهار نمود: هم اکنون موضوعات نیروی انسانی، هوش مصنوعی و شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای نوآورنه برای توسعه روابط ایران و چین در حوزه آموزش عالی دارای اولویت هستند.
در ادامه دکتر حمیدرضا امیری نیا مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور بین الملل با اعلان اینکه کشور چین در چند دهه گذشته رشد شایان توجهی در آموزش عالی داشته است، اظهار داشت: چین در مجموع دارای ۲۷۰۰ مرکز آموزش عالی است که از این لحاظ در رتبه دوم جهان قرار گرفته و با تعداد ۲۸ میلیون دانشجو در رتبه اول جهان قرار دارد.
وی در مورد حضور دانشجویان کشورهای خارجی در چین گفت: کشورهای کره جنوبی، آمریکا، تایلند، هند، پاکستان و روسیه به ترتیب بیشترین سهم از شمار دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه های چین را به خود اختصاص داده اند.
دکتر امیری نیا با اشاره به اهمیت تبادل علم و فناوری در سند جامع روابط علمی بین الملل، اضافه کرد: تدقیق چهارچوب تعاملات علمی بین المللی توسط سند جامع روابط علمی بین الملل در سه سطح هدف، راهبرد و اقدام تعیین شده است.
وی اشاره کرد: باتوجه به شرایط کنونی روابط ایران و چین، برنامه ریزی برای بهره برداری از فرصت تبادلات علمی با این کشور اهمیت بالایی دارد.
دکتر امیری نیا در تشریح پیشینه مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و چین گفت: پس از انتصاب دکتر لاریجانی بعنوان مسئول پیگیری روابط ایران و چین توسط مقام معظم رهبری «مدظله العالی»، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی اهمیت موضوع روابط علمی با کشور چین پرداخت.
وی افزود: کارگروهی جهت بررسی تبادلات علم و فناوری با کشور چین در ستاد نقشه جامع علمی کشور تشکیل و برنامه پیشنهادی علم و فناوری در این مورد ارائه شد.
دکتر امیری نیا "استفاده از ظرفیت های فناورانه و علمی چین"، "لزوم تعیین ارگان های ذیصلاح داخلی" و "اعزام افراد متخصص در حوزه های اولویت دار" را همچون سیاست های پیشنهاد شده تبادلات علم و فناوری با کشور چین توسط کمیسیون علم و آموزش و کمیسیون روابط علمی بین الملل شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان نمود.
وی در انتهای سخنان خود تاکید کرد: باتوجه به اهمیت موضوع تشکیل یک کارگروه ویژه جهت بررسی و ارائه مدل هوشمندانه تبادل تکنولوژی لازم است.
دکتر محمدرضا عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست، در سخنانی با تاکید بر پرهیز از اعزام یکطرفه دانشجو و اهمیت تبادل دانشجو بین جمهوری اسلامی ایران و چین اظهار داشت: فرصت مطالعاتی برای دانشجویان دکتری و اساتید، همکاری جدی در سطح فرهنگستان ها و مراکز پژوهشی بعنوان سیاست های تعاملات علمی و فناوری ایران و چین مدنظر باشد.
وی بر لزوم همکاریهای علمی در سطح بین المللی به صورت متقابل تاکید کرد و پیشنهاد داد: همکاری با چین به صورت پروژه ای و در مقاطع آموزشی کوتاه مدت صورت گیرد.
در ادامه دکتر منصور کبگانیان دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سند جامع روابط علمی بین الملل جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در این سند تصریح شده است که باید سیاست های علمی بین الملل با حضور وزرای مرتبط در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود. در صورت ایجاد رابطه راهبردی با کشور چین، بطور قطع سطح تعاملات ارتقاء خواهد یافت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در حوزه های تخصصی، تحصیلات تکمیلی و همکاریهای صنعتی زمینه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشور چین وجود دارد پس طرفین باید سرمایه گذاری و اعتماد لازم را ایجاد کنند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نهایت بعد از بحث و بررسی اعضا و باتوجه به فوریت موضوع تعیین سیاست های تعاملات علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران و چین، پیشنهاد دکتر عاملی در خصوص تشکیل جلسه ای با حضور رئیس دانشگاه شریف، معاون آموزشی وزارت بهداشت، دکتر سالارآملی، نماینده معاونت علمی وفناوری و دکتر امیری نیا برای جمع بندی نهایی موضوع تشکیل و گزارش نهایی بعد از تأیید در ستاد نقشه جامع علمی کشور به دکتر لاریجانی، مسئول پیگیری روابط ایران و چین ارائه شود.
این مطلب زارا را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب