پشت پرده موتور سازان داخلی
به گزارش زارا، وضعیت تولید در صنعت موتورسیکلت در سالهای اخیر نسبت به گذشته روند نزولی به خود گرفته تا حدی که به قول بعضی از مسئولان از ۱۰۰ درصد یک موتور سیکلت تنها ۶ تا ۱۰ درصد داخلی سازی می شود.
به گزارش زارا به نقل از مهر در چند سال گذشته که شاهد افزایش قیمت دلار هستیم شرایط تولید محصولات صنعتی هم تغییر پیدا کرده است اگر در گذشته تولیدکنندگان خویش را ملزم می دیدند تا بیشترین حجم محصولات در داخل کشور تولید شود و تنها بخش اندکی از تولید از خارج وارد شود اما الان شرایط بگونه ای رقم می خورد که غالب اجزای یک محصول از خارج کشور وارد و در داخل کشور مونتاژ می شود. این مسئله در حوزه خودرو، لوازم خانگی، ماشین آلات صنعتی به وفور دیده می شود اما اخیراً به دنبال بررسی های صورت گرفته در صنعت موتورسیکلت سازی هم مشخص شده است که تولید موتور سیکلت در داخل کشور هم به همین منوال صورت می گیرد با این تفاوت که در گذشته هم اجزای بدنه موتور سیکلت از خارج وارد و در کارخانه های تولیدکننده مونتاژ می شد ولی در سالهای اخیر این مورد شدت بیشتری پیدا کرده است. بعنوان نمونه یک شرکت تولیدکننده موتور سیکلت در داخل کشور اعلام نموده بود که ۲۰ درصد از قطعات محصولات تولید خویش را در داخل کشور کشور تولید و ۸۰ درصد باقی مانده را از کشور چین وارد می نماید. این شرکت تولیدکننده موتور سیکلت که کارخانه های خویش را در مناطق آزاد بنا کرده است معافیت مالیاتی هم دارد اما بررسی های صورت گرفته از این شرکت نشان داده است ۲۰ درصدی که که بعنوان تولید داخل اظهار شده عملاً ۵۰ درصدش هم وارداتی است و با این حساب ۹۰ درصد از قطعات یک موتور سیکلت از خارج وارد و در داخل کشور مونتاژ می شود و بعنوان یک محصول تولید داخل روانه بازار می شود. پیشتر ابوالفضل حجازی رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه و موتور سیکلت در اظهاراتی گفته بود در دولت گذشته، مطابق مصوبه دولت، مقرر بود ثبت سفارش اجزا و قطعات و تولید موتورهای کاربراتی در کشور متوقف شود و مطابق آمارها، شاید کل تولیدات تا تاریخ مورد اشاره نباید به بیشتر از ۲۰۰ هزار دستگاه از این موتورها می رسید، اما در عمل بیشتر از ۸۰۰ هزار دستگاه تولید و شماره گذاری شد. به قول این مقام صنفی، بعد از خرداد ۹۶ و حتی در سال ۹۷ اجزا و قطعات این موتورها با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد شد، اما به نام موتورسیکلت های انژکتوری تولید داخل به فروش رسید و بدین سان برخی افراد خاص که به منابع قدرت در دولت قبل وصل بوده و نفوذ وسیعی داشتند، مبالغ کلانی را به دست آوردند. حجازی بیان داشت: هر دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری در سال ۹۷ حدود سه میلیون تومان قیمت داشت که به نام انژکتوری تولید داخل حداقل با دو برابر قیمت به مردم به فروش رسید. رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران افزود: بعضی از همین افراد یاد شده، هر چند سال در بین یک زمین خریداری می کنند و به نام تولید داخلی، شرکت یا کارخانه یا سوله ای راه اندازی کرده و با استفاده از ضعف های قانونی، مانع از واردات رسمی شده و از معافیت های ۱۰۰ درصدی برخوردار خواهند شد در صورتیکه وقتی تولیدات آنها را مورد بررسی قرار می دهیم نشان داده است موتورسیکلت های تولید داخل این شرکت ها عملاً به صورت سی کی دی مونتاژ و روانه بازار می شود و عملاً خبری از تولید داخل نیست. جالب اینجا است که بعد از گذشت چند سال هم با انجام تغییر کاربری باردیگر از معافیت های ۱۰۰ درصدی برخوردار خواهند شد و در هر یک از این مراحل مبالغ کلانی وام و تسهیلات هم دریافت می کنند. وی خاطرنشان کرد: بیشتر از ۹۵ درصد اجزا و قطعات موتورسیکلت های تولیدی کنونی (به جز مواردی همچون تایر یا باتری و غیره) در کشور به صورت سی. کی. دی وارد می شود. او همینطور به ثبت شرکتهای صوری در دبی امارات از جانب همین اشخاص اشاره نمود و اظهار داشت: بعد از ورود سی. کی. دی ها به امارات، با دستکاری در اسناد، قیمت های بیشتر از ۲ برابری بر اجزا و قطعات ثبت می کنند و بدین سان طی همین فرایند هم بیشتر از ۲ برابر ارز از کشور خارج می شود. حجازی ضمن اشاره به فضاسازی افراد یاد شده برای انجام واردات بیشتر قطعات، اظهار داشت: داخلی سازی در این صنعت از حدود ۶۰ درصد در سالهای ۹۵ و ۹۶، حالا به حدود پنج درصد کاسته شده است. این مقام صنفی که پیش از این عضو انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران هم بوده است، تخلفات مورد اشاره را عامل اصلی خروج خود از این انجمن عنوان و تصریح کرد: با زد و بندهایی که افراد مورد اشاره در دولت قبل داشتند، در عمل مطرح کردن این تخلفات آب در هاون کوبیدن بود، اما معتقدم هنوز هم دیر نشده و در دولت فسادستیز سیزدهم میتوان این فساد و تخلفات را مورد پیگیری قرار داد. وی ادامه داد: امروز عنوان صنعت زیبنده موتورسیکلت سازی کشور نیست و باید گفت با یک بنگاه اقتصادی متخلف مواجهیم، در حالیکه میتوان با یک دهم ارزبری تولید موتورسیکلت، به تولید بیشتر دوچرخه که یک صنعت پاک است روی آورد و آنرا هرچه بیشتر توسعه داد.
منبع: زارا
این مطلب زارا را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب