مارپیچ سکوت در بین چهره های اربعین رفته!

مارپیچ سکوت در بین چهره های اربعین رفته! به گزارش زارا، حدودا ۱۰ سالی می شود که پیاده روی اربعین حسینی نسبت به گذشته رونق بیشتری گرفته است و افراد فارغ از جایگاه اجتماعی و شغلی خود در طریق الحسین (ع) کنار یکدیگر گام برمی دارند. با این وجود آن چه در این یکی دو سال و بعد از رخدادهای ۱۴۰۱ بیشتر از گذشته به چشم می آید، عدم تمایل برخی چهره های شناخته شده به انتشار نام و عکس شان در بین زائرانی است که می خواهند با پای پیاده خویش را به کربلا برسانند.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، با افزایش استقبال از این سفر معنوی، چهره های معروف همچون بازیگران و ورزشکاران هم پا به پیاده روی گذاشته اند و هرسال تصاویر آن در فضای مجازی دست به دست می شود. موضوعی که نشان داده است تجربه بی نظیر حضور در پیاده روی میلیونی اربعین، برای طیف های مختلف جذابیت پیدا کرده است و اشخاصی با دیدگاه های مختلف و گاها کاملا مخالف، در این ابر رویداد دوشادوش یکدیگر قرار می گیرند.
با این حال، جریانی که در دو سال قبل و بخصوص بعد از رخدادهای سال ۱۴۰۱ و در مناسبت های ملی مانند بازی های تیم ملی، انتخابات ها، رویدادهای اجتماعی و...، با تندترین الفاظ به میدان آمده و تمام مشارکت کنندگان را از دم تیغ گذرانده بود، این دفعه نوک پیکان انتقادات و بازخواست ها را به سمت چهره هایی که دنبال کننده بیشتری در شبکه های اجتماعی دارند یا چهره های شناخته شده ای هستند، گرفته است.
هرچند تعداد قابل توجهی از این بازخواست ها، از جانب اکانت های کاربری بدون نام و نشان یا تازه ساخته شده روانه افراد می شود و فیک بودن آنها مشخص است، اما هجمه سنگینی که گاها هزاران اکانت به شکل همزمان به یک فرد می برند، هر کس را گرفتار شوک می کند.
آن چه نگران کننده به نظر می آید، اینست که این گونه از هجمه های سازماندهی شده، انگار مثمر ثمر واقع شده و نوعی از سکوت را در بین چهره ها بوجود آورده است؛ هم در مورد رویدادهای ملی و به شکل بیشتر در مورد رویدادهای مذهبی. بنابراین است که گاه یک تک پست فرد شناخته شده، چندین برابر آمار معمول صفحه او کامنت می گیرد و تعامل می طلبد، البته تعاملی از جنس ناسزا!
این روند بشکلی پیش رفته است که بعد از اتفاقات سال ۱۴۰۱ اظهارنظر چهره های شناخته شده در رابطه با موضوعاتِ روز همچون واکنش آنها به فاجعه غزه و جنایت رفح، حضور در جام جهانی، حضور در تیم ملی، بازی در یک اثر تلویزیونی و... به چالشی برای آنها تبدیل شد. شاید بر همین مبنا است که بعضی از چهره های شناخته شده در فضای مجازی در اربعین سال جاری ترجیح دادند که هیچ خبر یا عکسی از آنها مخابره نشود یا برخلاف سالهای گذشته، کسی علاقه ای به گفتگو با خبرنگاران نداشته باشد.
در اربعین سال جاری، همان ابتدا حضور یحیی گل محمدی و جواد نکونام خبرساز شد؛ عکسی از آنها مخابره شد و عجیب آنکه، علاوه بر اکانت های ناشناس، بعضی از چهره های شناخته شده هم بر این دو مربی سرشناس فوتبال تاختند که جای شما در اربعین حسینی (ع) نیست. رفتاری که خیلی زود سر و صدا کرد و سبب شد بخشی از ورزشکاران که در کاروان تیم های ملی در المپیک هم حضور داشتند یا چندین و چند بازیگر و اهالی سینما که به سفر اربعین آمده بودند، بی سر و صدا راهی این سفر شوند و نه عکسی بگیرند و نه مصاحبه ای کنند!

وقتی دیواری کوتاه تر از دیوار چهره ها نیست

گسترش استفاده از فضای مجازی بخصوص دو شبکه اجتماعی مهم اینستاگرام و ایکس بر هویت فرهنگی افراد اثرگذار بوده و توانسته آن بخش از وجودِ سرکش یا منتقد فرد را در زیر پست های چهره های مشهور یا دایرکت های آنها نشان دهد که در دنیای واقعی شاید امکان یا جسارت بیان آن کمتر برای کاربر وجود داشته باشد.
در واقع اعتراض مجازی یا فحاشی مجازی، کم هزینه ترین و آسان ترین راه برای تخلیه خشم یا بیان انتقادات است که هم اکنون نسبت به موضوعات مختلف وجود دارد. برای این کار، چه کسی بهتر از یک بازیگر، خواننده و یا حتی ورزشکار که مخاطبان فراوانی دارند؟
هرچند همانطور که گفته شد، برای سهم بزرگی برای اکانت های بی نام و نشان قائل شد؛ اکانت هایی که برخی معتقدند پشت آن یک کاربر واقعی ننشسته و یا چندین اکانت بوسیله ی یک کاربر سازمانی هدایت می شود. این اکانت ها تلاش می کنند که با حمله سازماندهی شده به یک اکانت، علاوه بر ایجاد فضای رعب و وحشت برای او، کاربران دیگر را هم به این کار ترغیب کنند.

فرصتی که می توانست بهتر استفاده شود

خبرنگاران در طول دو سال گذشته، بارها و بارها شاهد سخنان خصوصی چهره های فرهنگی، سیاسی، ورزشی و هنری در رابطه با تبعات اظهارنظرهای ملی، سیاسی یا مذهبی بوده اند که در نتیجه آنها، ترجیح می دهند در مورد هیچ رخدادی به غیر حوزه تخصصی خود، نظری ندهند یا با کاربران تعاملی نداشته باشند.
در این فضا و با سخت تر شدن ورود کاربران واقعی داخلی به فضای اینستاگرام، هزینه چندبرابری اینستاگرام گردی به علت استفاده از فیلترشکن و مواردی از این دست، سبب شده است که پتانسیل بالقوه کاربران واقعی داخلی که امکان دارد بتوانند با بعضی از این اکانت های سایبری مقابله کنند، از بین برود!
نمونه نقص این همراهی هم وجود دارد. چندماه قبل در زمان حمله به غزه، حمله به بیمارستان و کشتارهای مختلف رژیم، کاربران عادی بودند که جو ضداسرائیلی را در فضای اینستاگرام و ایکس راه انداختند. بعد از آن بود که سلبریتی ها و چهره های پرمخاطب، با همراهی با این موج، سرعت چندصد برابری به آن دادند و حتی شاید فضا را برای ابراز عقیده کاربران دیگر فراهم کردند.
به نظر می آید فضای خاص اربعین سال جاری که به شکلی با کشتار غزه گره خورده بود، می توانست با برنامه ریزی بهتر و دقیق تر، به محملی برای همراهی و هم پایی گروههای مختلف، رسانه ای کردن آن و شکستن این ترس دو ساله بیانجامد که بهرحال آنطور که باید از این فرصت استفاده نشد.



منبع:

0.0 / 5
158
1403/06/06
09:34:10
تگهای خبر: برند , زارا , سفر , مد
این مطلب زارا را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است