درخواست نمایندگان بخش خصوصی حوزه مد و لباس از کمیسیون فرهنگی مجلس
زارا: پنجاه و نهمین جلسه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در حالی به میزبانی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی انجام شد که نمایندگان مهم ترین تشکل های بخش خصوصی در عرصه مد و لباس نیز در این نشست حاضر شدند و ضمن بیان چالش های موجود از دید خود، خواهان همکاری مجلس برای رفع آنها شدند.
به گزارش زارا به نقل از ایسنا، در این جلسه که قادر آشنا مشاور وزیر و دبیر شورای فرهنگ عمومی، سیدعلی یزدیخواه نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و زهرا گلپایگانی مشاور وزیر و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در آن حضور داشتند، بر حمایت ویژه از فعالان بخش خصوصی، بروزرسانی قوانین حوزه مد و لباس و تقویت جایگاه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تأکید شد، اما فعالان بخش خصوصی در جلسه پنجاه و نهم کارگروه مد و لباس چه گفتند؟
بیشتر بخوانید:
حوزه مد و لباس احتیاج به تصویب قوانین جدید ندارد
در این نشست سومبات هاکوپیان - رئیس هیأت مدیره انجمن طراحان لباس و پارچه ایران - در سخنانی ضمن اشاره به مبحث احتیاج به اصلاح قوانین در حوزه مد و لباس که در جلسه عنوان شد، اظهار داشت: قوانین زمانی اجرایی می شوند، که با ذی نفعان اشتراک منافع داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه شاید این برای اولین بار است که اصرار شده تا همه ذی نفعان در جلسه کارگروه مد و لباس شرکت نمایند، اظهار نمود: ما باید در یک چارچوب معتدل و درست حرکت نماییم.
این کارآفرین و صنعت گر در مورد این که گفته می شود طراحان دیده نمی شوند، خاطرنشان کرد: طراح باید برای رشد فضا داشته باشد، اگر می خواهید طراحان رشد کنند باید به آنها فضا بدهید.
وی ضمن اشاره به این که پوشاک را باید در ابعاد صنعتی، هنری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دید، بیان نمود: متاسفانه در زنجیره پوشاک، صنایعی داریم که درحال از بین رفتن هستند.
هاکوپیان با اشاره به اینکه کشورهای ایران و چین در تولید مواد اولیه پوشاک دوستدار محیط زیست مزیت دارند، اظهارکرد: هم اکنون چین روی این مزیت سرمایه گزاری نموده، اما ایران باید برای رسیدن به نقطه مطلوب تلاش کند.
وی به منظور پیشرفت و توسعه هنر- صنعت مد و لباس، خواهان اصلاح قوانینی شد که در این عرصه سبب کندی کار می شوند.
در ادامه ابوالقاسم آقا حسین شیرازی - رئیس اسبق اتحادیه پوشاک تهران - در این نشست اظهار داشت: باید کار طراحی و تولید در قسمت پوشاک را فرهنگی- اقتصادی ببینیم، در غیر این صورت گرفتار وضعیت موجود خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه چه بهتر که بخش خصوصی متولی این کار باشد، اضافه کرد: باید برای بخش خصوصی تعریف قانونمندی داشته باشیم.
شیرازی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی، کمیسیون فرهنگی، ناظر مجلس در کارگروه و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این خصوص باید در قانون سیاستگذار باشند و اجرا را به بخش خصوصی بسپارند و البته بخش خصوصی هم تا امروز ثابت کرده هر کجا کار را به عهده گرفته موفق بوده است.
در ادامه رامین جوان رود - مدیرعامل انجمن صنایع پوشاک ایران - بر ضرورت تخصیص سبدهای تشویقی برای تولیدکنندگان، مدیریت و نظارت ورود کالای مسافری و قاچاق که در صنعت پوشاک ایران بشدت صدمه زا است و اختصاص سکوهای فروش در شرایط فعلی اقتصادی تصریح کرد.
وی با طرح سوالی بر مبنای این که «چرا تبلیغات برای تولیدکننده باید گران باشد؟» از ضرورت ساماندهی تبلیغات حوزه مد و پوشاک سخن گفت.
جوانرود با مهم خواندن موضوعات مختلف حوزه مد و لباس همچون مدارس طراحی، بیمه طراحان و برگزاری و اجرای نمایشگاه ها، اظهار داشت: باید یکبار دست به دست هم دهیم و یک قانون خوب را تعریف و آنرا اجرا نماییم.
همینطور مجید نامی - رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران - در پنجاه و نهمین جلسه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اظهار داشت: احتیاج به اصلاح ساختاری در کارگروه ساماندهی مد و لباس داریم تا کارآمدی موردنیاز برای انجام وظایفی که بر عهده آن گذاشته شده است را داشته باشد.
وی ادامه داد: به منظور رفع بیشتر مشکلات، ضروری است نظر فعالان بخش خصوصی هنر- صنعت مد و لباس در تدوین قوانین و دستورالعمل ها لحاظ شود.
نامی اظهار نمود: به نظر می آید بودجه هایی که به بخش های فرهنگی در کشور اختصاص پیدا می کند، به علت پراکنده بودن بخش ها از بین می روند، این در شرایطی است که بودجه کارگروه ساماندهی مد و لباس بسیار محدود است.
وی در عین حال از تضاد در قوانین تبلیغات پوشاک انتقاد نمود.
در این نشست زعیم زاده - رئیس هیأت مدیره انجمن ویژندهای پوشاک کشور - هم در سخنانی از سهم پایین تولیدکنندگان پوشاک ایرانی از بازار کشور به علت جولان کالاهای قاچاق انتقاد نمود.
بنابر اعلام روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس، وی اظهار داشت: در حالی از تولیدکنندگان داخلی انتظار مدسازی و برندسازی می رود که حمایتی که باید از آنها صورت نمی گیرد.
بر مبنای قانون ساماندهی مد و لباس مصوب ۱۳۸۵/۱۰/۱۲ مجلس شورای اسلامی «کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور» متشکل از نمایندگان تام الاختیار وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت و سازمان های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و برنامه و بودجه کشور بهمراه سه نفراز نمایندگان صنوف ذی ربط (طراحان و تولیدکنندگان) و یک نفر نماینده از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بعنوان ناظر، است. همچنین، دبیرخانه این کارگروه ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر بوده و مصوبات آن بعد از امضاء و ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل اجراء است.
این مطلب زارا را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب