آمانسیو اورتگا، موسس
زارا، اولین فروشگاهش را در سال ۱۹۷۵ در یكی از خیابانهای مركز شهر لاكرونیا در گالیسیای اسپانیا افتتاح كرد.
وی اولین فروشگاه خود را برگرفته از فیلمی كلاسیك از سینمای یونان زوربا (به انگلیسی: Zorba) نامگذاری كرد، اما از بداقبالی دو بلوك دورتر باری به همین نام وجود داشت، صاحب آن بار، نزد اورتگا آمد و گفت: وجود دو مغازه به نام زربا در نزدیكی هم برای مردم گیج كننده خواهد بود، مضاف بر اینكه آنها برای تابلوی جلوی بار قالب حروف را سفارش داده بودند، در نتیجه اورتگا به دنبال اسم جدیدی برای فروشگاهش گشت و اسم
زارا را یافت، او برای شروع اقدام به تولید لباسهای ارزان قیمت و مطابق مد كرد، كه بسیار محبوب بود، پس از موفقیت اولین فروشگاه، وی در سرتاسر اسپانیا شعبههای دیگری نیز افتتاح كرد.
در ابتدای دهه ۱۹۸۰ وی به وسیله روشی كه مد مقطعی (به انگلیسی: instant fashion) نامید، روند طراحی و تولید و فرایند توزیع محصولات خود را به منظور كاهش تاخیر در تحویل و واكنش به گرایشهای جدید مردم تغییر داد و با این كار به این روند سرعت بخشید، در نتیجه این استراتژی جدید شركت اساس پیشرفتهای خود را استفاده از فناوری اطلاعات و استفاده گروهی از طراحان به جای افراد قرار داد.
در خلال دههٔ هشتاد میلادی شركت
زارا توسعهٔ بینالمللی خود را شروع كرد و برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ شعبهای در پورتو واقع در پرتغال آغاز كرد، سپس در سال ۱۹۸۹ وارد ایالات متحده و پس از آن در سال ۱۹۹۰ وارد فرانسه شد، در دههٔ نود نیز با افزودن مكزیك (۱۹۹۲)، یونان (۱۹۹۴)، بلژیك و سوئد در همان سال و... توسعه خود را تا رسیدن به رقم كنونی خود یعنی چیزی بیش از ۷۳ كشور جهان ادامه داد.
استراتژی
این شركت ادعای مشهوری دارد، مبنی براینكه "برای تولید و توسعه و روانه بازار كردن یك محصول جدید، تنها به دو هفته زمان نیاز دارد.
در مقایسه با میانگین صنعت مد فصلی،
زارا با ارائه حدود ۱۰٫۰۰۰ طرح جدید در هر سال، نسبت به گسترش جهانی صنعت مد و پوشاك به سوی 'مدهای مقطعی' و صدور آن به كشورهای ارزان قیمت میرود، در نتیجه این سیاست فروش، در كشورهای ارزان قیمت هزینهای برای تبلیغ محصولات صورت نمیگیرد، شاید این رویكرد
زارا كه هیچ تبلیغاتی ندارد، به نظر یك استراتژی غیر معمول بیاید، در عوض این شركت ترجیح داده برای راهاندازی فروشگاههای جدید، یك درصد از سود سهام را سرمایهگذاری كند و این سیاست باعث رشد ایده
زارا به عنوان یك شركت 'مقلد مد' با محصولات ارزان قیمت شده است.
سیاست عدم تبلیغ محصولات در تقابل با رقبای اصلی
زارا، همچون یونیكلو و بنتون نیز هست. دانیل پیت، مدیر مد برند لویی ویتون در توصیف
زارا میگوید:
زارا بالقوه یكی از نوآورانه ترین و ویرانگرترین فروشگاههای زنجیرهای خردهفروشی در جهان است. همچنین شبكه تلویزیونی سیانان شركت
زارا را به عنوان 'داستان موفقیت اسپانیایی' توصیف میكند.