از سال ۲۰۰۷
زارا هم برای زنان و هم برای مردان لباس تولید میكند، هر كدام از بخشهای پوشاك زنانه و مردانه این برند تقسیم میشوند، به پوشاك بالاتنه، پایین تنه، كیف، كلاه و كمر، زیورآلات، كفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، لباس شب، لباس خواب، پوشاك كودكان و نوزادان و اجناس جانبی مانند دستكش، چتر، كیف پول، عطر و ادكلن و...
در حال حاضر معیار اندازه بدن لباسهای زنانه
زارا به شماره ۱۲ آمریكا و ۱۴ بریتانیا و یا اندازههای خیلی بزرگ نزدیك شده است.
تولید و توزیع
فروشگاه
زارا برخلاف دیگر فروشگاههای زنجیرهای لباس بسیاری از مراحل مختلف در زنجیره تامین، طراحی، تولید و توزیع محصولات خود را به طور مستقیم كنترل میكند.
زارا در سال ۱۹۸۰ كارخانهٔ خود را در شهر لاكرونیا كه به خاطر صنعت نساجیاش شناخته شده است راه اندازی كرد و در سال ۱۹۹۰ در روش تولید و توزیع امكانات خود نوآوریهای زیادی به وجود آورد، این رویكرد كه توسط شركت تویوتا طراحی شده، سیستم فقط در زمان (به انگلیسی: Just-in-time) نامیده میشود و به اختصار به شكل (JIT) نوشته میشود. این روش شركت را قادر ساخت تا یك مدل تجارت جدید ایجاد كند كه اجازه میدهد كنترل و مهار مراحل تولید از مواد تا ساخت، تكمیل محصول و توزیع به فروشگاهها در سراسر جهان تنها چند روز زمان ببرد.
با توجه به استراتژی طراحی این شركت، در مجله تجارت جهانی (به انگلیسی: Businessworld Magazine) مقالهای منتشر شده است كه
زارا را اینگونه توصیف میكند: "زارا یك مقلد مد(به انگلیسی: Fashion imitator) بود، كه تمركز كار شركت خود را توجه به درك درخواست مشتری از اقلام مد و سپس تحویل سریع آن اقلام گذاشته است و نه ارتقای پیش بینی روند گرایشهای فصل از طریق "شوهای مد" (به انگلیسی: fashion show) و تاثیر از كانالهای مشابه كه در صنعت مد به طور سنتی از آنها استفاده میشده است."
۵۰% از محصولاتی كه
زارا به فروش میرساند، در اسپانیا تولید شده است، ۲۶% آن در سایر نقاط اروپا و ۲۴% باقی در كشورهای آسیایی و آفریقایی و دیگر نقاط جهان تولید میشوند. بنابراین مادامی كه برخی از رقبا تمام تولیدیهایشان را به آسیا برون سپاری كردهاند.
زارا شیك ترین اقلام را-نیمی از تمام كالاها- در یك دوجین كارخانهٔ متعلق به شركت در اسپانیا و پرتغال به خصوص گالیسیا و شمال پرتغال تولید میكند كه تا حدودی ارزان تر از بسیاری نقاط اروپای غربی است. در نتیجه این پوشاك عمر مفید طولانی تر با هزینه تولید كمتری دارند، در عوض تولید لباسهای ساده مثل تیشرت را به تولیدكنندههای ارزان قیمت مثل تركیه و چین سپرده است.
زارا نسبت به شركتهای مشابه میتواند محصولات بطور قابل توجه بیشتری در سال تولید كند، تولید حدود ۱۱۰۰۰ كالای مجزا به طور سالانه كه در مقایسه با ۲۰۰۰ الی ۴۰۰۰ قلم تولید رقبای كلیدی خود در سال رقم قابل توجهی است. روند طراحی و تولید یك محصول جدید تا اتمام آن كالا در فروشگاههای
زارا حدود چهار یا پنج هفته زمان میبرد و این شركت میتواند اقلام موجودش را در زمانی كمتر از دو هفته به كلی عوض كرده و با محصولات جدیدی جایگزین كند. كوتاه شدن چرخهٔ عمر محصول به معنی موفقیت بیشتر در "نشست ترجیحات مصرف كننده" میباشد، اگر یك طرح در عرض یك هفته خوب به فروش نرود از مغازهها جمع شده، سفارشها بیشتر لغو میشوند و طرحهای جدید پیگیری میشوند.
زارا متكی بر فناوری اطلاعات پیچیده، مانند رایانههای جیبی با قابلیت انتقال بی سیم است كه در دست مدیران فروشگاه به منظور نظارت بر مشتریان تغییرات مدهای آنی قرار گرفته است. این شركت طیف وسیعی از طرحهای اولیه دارد كه بیش از سال به سال اجرا شدهاند اما برخی از طرحهای نوین آن كمتر از چهار هفته میتوانند در قفسههای فروشگاهها بمانند، تا طرفداران
زارا به بازدید مكرر تشویق شوند.
با توجه به میانگین تعداد فروشگاههای مراكز شهر در اسپانیا انتظار میرود متوسط بازدید سالیانه مردم از مغازههای لباس فروشی حدود سه بار باشد، این در حالی است، كه این رقم برای
زارا بیش از ۱۷ بار در سال میباشد.[۱۴][۱۵]
در تاریخ ششم سپتامبر سال ۲۰۱۰ سازمان عصر امور مالی گزارشی داد، مبنی بر اینكه ایندیتكس اولین بوتیك آنلاین خود را برای برند
زارا كه بهترین فروش را داشته راه انداخته است، این وبسایت در اسپانیا، انگلستان، پرتغال، ایتالیا، آلمان و فرانسه شروع به كار كرد كه از جمله مهمترین كشورها برای ۷۶ بازار شركت در اروپا بودند.
هنگامیكه در مورد دیر پیوستن این شركت به فروش اینترنتی سوال شد، پابلو آیلا (به انگلیسی: Pablo Isla) مدیراجرایی شركت اذعان داشت، آنها قبل از راهاندازی فضای مجازی در انتظار تقاضا برای تولید بودند.
تمام محصولات
زارا به طور آنلاین نیز به همان قیمتی كه در مغازههای سطح شهر هستند به فروش میروند و مشتریان بین گزینههای معمول محدودهٔ روشهای پرداخت اینترنتی و تحویل پستی میتوانند، روشی را كه میخواهند انتخاب كنند. بازگرداندن اینترنتی و سیاست ارزی نیز با سیستم فروشگاه یكسان است، به طوری كه به مشتریان ۳۰ روز زمان داده میشود تا اگر ذهن خود را عوض كردند، بتوانند كالای خریداری شده را پس بدهند. به پیشنهادات، انتقادات و سوالات مشتریها نیز توسط اپراتور خدمات به مشتریان یا از طریق پست الكترونیكی و یا پیامك رسیدگی میشود، ایندیتكس اعلام كرده است، كه اجازه خرید با برنامههای كاربردی آی فون و آی پد نیز به زودی در دسترس خواهد بود.
در تاریخ ۴ نوامبر سال ۲۰۱۰
زارا خدمات آنلاینش را به ۵ كشور دیگر توسعه داد، كشورهای اضافه شده شامل اتریش، ایرلند، هلند، بلژیك و لوكزامبورگ بود، همچنین در سال ۲۰۱۱ فروشگاه آنلاین این شركت در ایالات متحده و كره جنوبی نیز راهاندازی شد.
فروشگاه اینترنتی به سادگی به مشتریان این امكان را میدهد، تا با فیلترهای جستجو، پوشاك مورد نظرشان را از لحاظ نوع، رنگ، اندازه، قیمت، شماره مرجع و... انتخاب كنند، همچنین مشتریان میتوانند محصولات را با استفاده از زوم بالا با جزئیات دقیق و از زوایای مختلف مشاهده كنند.
در سال ۲۰۱۱
زارا با راه انداختن سه شعبه جدید در سیدنی، ملبورن و آدلاید وارد بازار استرالیا نیز شد، در نوامبر همان سال این شركت با بازگشایی یك شعبه وارد بازار آفریقای جنوبی نیز شد و در مارس سال ۲۰۱۲ شعبه دوم و كمی بعد شعبه سوم را هم در این كشور افتتاح كرد.