واردات ۳۳ اتوبوس از آغاز سال

واردات ۳۳ اتوبوس از آغاز سال به گزارش زارا، معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، واردات تا سقف ۵۰۰۰ اتوبوس پیشبینی شده است که از این تعداد تابحال ۳۳ دستگاه وارد شده است.



به گزارش زارا به نقل از مهر، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار نمود: افق طرح جامع حمل و نقل کشور ۱۴۱۴ در نظر گرفته شده و الان در تمامی حوزه های حمل و نقل در دست تهیه است. در این طرح تلاش شده به موارد مورد نیاز بخصوص شبکه های ریلی توجه گردد. همینطور از حمل و نقل ترکیبی بعنوان حمل و نقل مؤثر در این طرح استفاده شده و ایجاد مراکز لجستیک هم در دستور کار قرار گرفته است.
افندی زاده ضمن اشاره به اهمیت مبحث ترانزیت اظهار داشت: تمام مسؤلان کشورهای دیگر در مذاکرات، همواره در رابطه با ترانزیت صحبت به میان می آورند. در تعریف کلان پروژه ایران راه به این مساله تاکید شده است که ایران چطور می تواند در کریدور شمال - جنوب نقش آفرینی کند.
وی اضافه کرد: ترانزیت در ایران از پتانسیل بالایی برخوردار می باشد اما برای اجرایی کردن آن، همکاری سازمان ها را لازم دارد. به همین خاطر ستاد ملی ترانزیت در برنامه هفتم پیشبینی شده که حالا در دست بررسی شورای نگهبان قرار دارد و اگر تصویب شود، ریاست آن با معاون اول ریاست جمهوری و دبیرخانه در وزارت راه و شهرسازی است.
افندی زاده ضمن اشاره به لزوم تکمیل زیرساخت های حمل و نقل اظهار داشت: امروزه در دنیا شبکه ریلی بعنوان شبکه اتصال و در دریا هم کشتی مطرح هستند که این مدهای حمل و نقلی باید به هم متصل شوند. خوشبختانه در شمال و جنوب ایران ظرفیتی معادل ۲۷۵ تا ۲۸۰ میلیون تن که به صورت کامل از آن استفاده نمی شود در بنادر وجود دارد. اما اگر شبکه ریلی به این بنادر متصل شود، می توانیم ظرفیت را به فعل تبدیل نماییم.
وی با تاکید بر تکمیل کریدورها بیان نمود: کریدورهای ترانزیتی زیرساخت کریدورهای لجستیک هستند مثل پارک و دهکده لجستیک که توزیع کالا را با تشکیل زیرساخت ها روان می کند و کالا می تواند در انبار بماند و بموقع توزیع شود، کریدورهای لجستیک، هم پایه کریدورهای تجاری هستند و آنها کریدورهای اقتصادی را تقویت می کنند. بنابر این همه دنیا به دنبال منافع مشترک از کریدورها در حوزه اقتصاد هستند چون می تواند اشتغال و درآمد ایجاد نماید و وابستگی کشورهای دیگر را به آن کشور بالا می برد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما باید به دنبال منافع مشترک با کشورهای دیگر باشیم، چونکه در آن صورت کریدورها توسعه می یابد. در پیشبینی تجارت جهانی از ۱۰ سال آینده که توسط مؤسسه «بستن کانسالتینگ گروپ» انتشار یافته شده، ارتباط تجاری روسیه با اروپا به علت مسائل جنگی ۲۶۲ میلیارد دلار و چین و آمریکا هم ۶۰ میلیارد کاسته می شود. بنابر این در آینده قطب اصلی جذب تجارت به سمت کشورهای آسیای شرقی و آسیای مرکزی است و ایران هم در این راه قرار دارد.
وی اضافه کرد: بنابراین ضروری است زیرساخت های حمل و نقلی همچون پروژه های ریلی رشت – آستارا، چابهار -زاهدان، یونسی - مشهد و کاسپین به رشت را تکمیل نماییم. دومین مبحث مسئله نرم افزاری است با این هدف که پایانه ها تنها محلی برای عبور باشد و صف تشکیل نشود. مبحث سوم تجار ما هستند که باید در کشورهای مختلف این مسیرها را تبلیغ کنند. همینطور باید یک دیپلماسی قوی بین ما و کشورهای همسایه ایجاد شود که در کلان پروژه ایران - راه هم مطرح گردیده است و بر مبنای آن کشورهای آسیای مرکزی می توانند ایران را در راه تجارت خود قرار دهند و در این راه ترانزیت ۵۰ میلیون تن هم بعنوان هدف پیشبینی شده است.
افندی زاده افزود: نکته آخر هم افزایی بین سازمان هاست که باید به صورت ملی نگاه کنند و نه بخشی. در هشت ماه اول سال جاری ۲۸.۲ درصد رشد ترانزیت داشتیم، البته رشد ترانزیت جاده ای ۳۳ درصد بود چونکه ۹۰ درصد ترانزیت ما جاده است و سهم ترانزیت ریلی ما باید افزایش پیدا کند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به هوشمندسازی سیستم های حمل و نقل بیان نمود: بررسی ها از آن حکایت می کند که حتما باید از سیستم های هوشمند بخصوص در حوزه ترانزیت استفاده گردد. ازاین رو یکی از توافقات گمرکات کشورها اینست که اسناد کاغذی حذف شوند و سپس اسناد حمل در سامانه کشورها مورد پذیرش قرار گیرند. به همین خاطر به توافق بین کشورها نیاز است.
افندی زاده افزود: به این کار، مسیر سبز می گویند که پایانه تنها، محلی برای عبور باشد و نه توقف. هرچند توافق کشورها به جهت اینکه اسناد یکدیگر را قبول کنند زمان بر است، در ایران هم این کار تحت عنوان پروژه ایران راه بوجود آمده است و نخستین اقدام گمرک است که باید در همکاری با سازمان های مختلف در رابطه با محموله شرایط را تسهیل کند و ستاد ترانزیت هم می تواند به این کار سرعت ببخشد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به مبحث نوسازی ناوگان اظهار داشت: ما به تحول در قسمت های توسعه و نوسازی نیاز داریم. ازاین رو کمیته ای در وزارت راه و شهرسازی تشکیل و زمان بندی برای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ تنظیم شده است. در این برنامه ریزی منابع مورد نیاز از دو بخش داخلی و خارجی پیشبینی شده است. باآنکه ما ابتدا سراغ تولیدات داخلی آمدیم، اما نمی توانیم صبر نماییم که تولیدات داخلی کامل شود. بلکه در کنارش باید واردات داشته باشم.
وی قیمت روز یک اتوبوس را ۱۷ میلیارد تومان عنوان نمود و اظهار داشت: سرمایه گذار بخش خصوصی باید مدل اقتصادی داشته باشد و سرمایه اش بازگردد که بتواند ثبت سفارش کند. این مدل اقتصادی باید از راه همکاری چند وزارت خانه اتفاق بیفتد. باید سرمایه گذاران بخش خصوصی را وارد صنعت حمل و نقل نماییم و برای این کار ضروری است تضمین نماییم پولی که به این حوزه وارد می کنند، برایشان سود به همراه داشته باشد.
افندی زاده در رابطه با این که امسال چه تعداد اتوبوس وارد کشور شده، اظهار داشت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، واردات تا سقف ۵۰۰۰ اتوبوس پیشبینی شده است که از این تعداد تابحال ۳۳ دستگاه وارد شده است. ما به دنبال این هستیم که با همکاری سایر دستگاه ها شرایط را تسهیل نماییم. سازمان راهداری درحال تدوین قانون است و بانکها هم باید وارد صنعت حمل و نقل شوند، منشأ ارز را مشخص کنند و فرآیندها تسهیل شود. چونکه ما به جهت اینکه خدماتی در شأن مردم ایران عرضه دهیم به توسعه و نوسازی ناوگان نیاز داریم.
وی ضمن اشاره به قرارداد ساخت راه آهن رشت-آستارا اظهار داشت: پروژه رشت آستارا ۱۶۲ کیلومتر است و سود تسهیلات ۳ درصد است. البته پیشنهاد سود ۶ درصد در پیش نویس پیشنهاد شده بود اما در نهایت عدد ۳ درصد قطعی شده است.
وی با اشاره به اینکه ما در قرارداد سقف تعیین کرده ایم، اظهار داشت: سقف ۱.۶ میلیارد یورو است که شامل لکوموتیو و تجهیزات می شود. یعنی مابه التفاوت قسمت ساخت و اجرا می تواند صرف تأمین تجهیزات و ناوگان شود. امید است از سال آینده میلادی این پروژه شروع شود. این که پروژه چه زمانی تمام شود درحال نهایی شدن است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به موضع سوخت ناوگان هواپیمایی مسافربری کشور اظهار داشت: در بحث حذف یارانه سوخت، هواپیماها، سازمان هواپیمایی و ایرلاین ها موافق نیستند و استدلال خویش را آورده اند. از طرفی شاید این میزان مصرف در کل کشور تاثیر نداشته باشد. وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین ها هم استدلال خویش را دارند اما نظر نهایی اعلام نشده است و در مراحل کارشناسی قرار دارد و در این خصوص هیئت وزیران باید اعلام نظر کند.


منبع:

0.0 / 5
451
1402/10/01
13:37:35
تگهای خبر: ارز , اشتغال , اقتصاد , بانك
این مطلب زارا را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است