ماجرای ۲ سال وقفه در طراحی لباس اربعین و یک انتقاد از وزارت فرهنگ

ماجرای ۲ سال وقفه در طراحی لباس اربعین و یک انتقاد از وزارت فرهنگ به گزارش زارا، دبیر سابق کارگروه مد و لباس ضمن تشریح فعالیت این کارگروه در برگزاری رویدادهایی برای طراحی لباس اربعین و سوگواری در عین حال رویکرد وزارت فرهنگ در ادوار مختلف را «رویدادزده» خواند و تصریح کرد که باید به سمت طراحی لباس کاربردی که نیاز بازار باشد حرکت نماییم.


سجاد لطفی در گفتگوی تفصیلی با ایسنا، با تکیه بر اهمیت همیاری و کمک به دولت چهاردهم آنهم بدون نگاه سیاسی و جناحی، اظهار داشت: با عنایت به این که دبیرخانه کارگروه مد و لباس ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شده است امکان دارد در جو سازمانی این وزارت خانه به رویدادزدگی مبتلا شود.

خلق «رویداد» چه زمانی صدمه زا می شود؟

وی با تکیه بر این که خلق «رویداد» به خودی خود اشکالی ندارد، افزود: اما باید از این ابزار فرهنگی به درستی و در زمان مناسب بهره ببریم. متاسفانه در وزارت فرهنگ و ارشاد، فرهنگ سازی مساوی با برگزاری رویداد دیده می شود و این امر هم تنها متوجه یک دولت خاص نیست و متأسفانه در همه ادوار وجود داشته است، بشکلی که کارشناسان و مدیران هم یکی از دلایل ناکارآمدی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای اهداف و سیاست های محوله را ناشی از همین مساله می دانند.
لطفی ضمن اشاره به این که در دولت نهم و دهم و به عبارت بهتر در سالهای ۸۷ تا ۹۲ کارگروه مد و لباس بیشتر به مأموریت سیاست گذاری و تنظیم گری پرداخته است، اظهار نمود: برگزاری ۳۳ جلسه کارگروه ساماندهی مد و لباس با اعضای حقوقی خود یعنی وزارت صمت، آموزش و پرورش، صداوسیما، سازمان برنامه و بودجه و هم اعضای صنفی مبین اهتمام به کلان نگری و جایگاه فراوزارتخانه ای کارگروه بوده که خروجی های آن هم تدوین و ابلاغ اسناد و دستورالعمل های این حوزه مانند نمایشگاه های مد و لباس، جشنواره مد و لباس فجر، کارگروه های استانی و... بوده است.
وی ادامه داد: در دولت های یازدهم و دوازدهم به غیر از مواردی همچون پرداختن به توسعه سخت افزاری کارگروه مانند اختصاص یک ساختمان مجزا به آن، عمده تلاش ها به برگزاری رویدادهایی در کنار جشنواره مد و لباس فجر، مانند سوگواره عاشورایی، مد و رسانه، لباس کودک و نوجوان، و... معطوف شده بود. درحالی که بهتر بود در کنار برگزاری رویدادها به توسعه زیرساخت های دانشی، پژوهشی و سیاستی هم توجه می شد.
به اعتقاد دبیر سابق کارگروه مد و لباس «رویدادزدگی» دارای نشانه هایی همچون غیرکاربردی بودن، برگزاری رویداد برای رویداد و دلخوش بودن به گردهمایی تعدادی از هنرمندان و ایجاد ارتباط کوتاه مدت و محدود زمانی، افق دید کوتاه مدت، مواجهه سطحی با مسائل و معضلات در حوزه طراحی و تولید پوشاک، محدود شدن به حوزه پوشاک و غفلت از حوزه مد و فشن و فهم پیچیدگی ها و چندبعدی بودن آن است.

تقلیل جایگاه کارگروه ساماندهی مد و لباس

وی ادامه داد: نتایجی هم بر این رویکرد مترتب است؛ همچون اینکه کارگروه از جایگاه سیاست گذاری و بینادستگاهی تبدیل به یک نهاد وزارت خانه ای شده و کارگروه کشوری تبدیل به کارگروه مد و لباس ارشاد شده است و مخاطبانش به جای اینکه اهالی زنجیره فشن و پوشاک باشند فقط هنرمندان طراح لباس هستند.
لطفی افزود: از طرفی جلسات کارگروه هم که کارکرد شناخت دستگاه ها و ارتباط آنها با یکدیگر به منظور هماهنگی و هم افزایی دارد، روند کاهشی داشته و از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ فقط ۵ جلسه برگزار شده بود و سه سال هم به شکل متوالی هیچ جلسه ای برگزار نشده بود، یعنی در آن سه سال هر یک از دستگاه ها بدون هماهنگی و نقشه کلان برای خود کار کرده بودند.
وی با تکیه بر این که مد و لباس حوزه ای تک بخشی نیست و احتیاج به هماهنگی و اقدام جمعی دستگاههای ذیربط دارد و رویدادها هم باید با حضور و هماهنگی این دستگاه ها برگزار گردد تا نتیجه مطلوب حاصل شود، اظهار داشت: برای روشن شدن بهتر مبحث باید یک مسأله را با دو رویکرد رویدادزده یا مأموریت گرا بررسی نماییم.

آثار فاخری که رنگ بازار را ندیدند...

دبیر سابق کارگروه مد و لباس افزود: برای مبحث طراحی و تولید لباس در روزهای محرم و مناسک مذهبی همچون اربعین، در دولت یازدهم و دوازدهم، رویدادی تحت عنوان «سوگواره عاشورایی» در شش سال متوالی برگزار شده است؛ اصل دغدغه قابل احترام بوده و حتما آثار و نتایج مطلوبی هم داشته است. با ارزیابی این شش دوره و صحبت با برخی شرکت کنندگان و برگزیدگان آن، مشخص شد که این رویداد با هدف طراحی لباس کاربردی برگزار نشده است و حتی بعضاً نقض غرض هم شده است، مثلا طراحی نام مبارک سالار شهیدان بر روی پایین تنه یک مانتو که نشان دهنده عدم کاربردی بودن بعضی از این پوشاک بود.
نمونه ای از لباس طراحی شده برای رویداد «سوگواره عاشورایی»
0.0 / 5
240
1403/05/23
11:08:07
تگهای خبر: آموزش , ارز , بازار , پوشاك
این مطلب زارا را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است