سیدعباس صالحی مواضع توییتری و آن چه درباره ی او می دانیم
زارا: 21 مردادماه - سیدعباس صالحی به عنوان نامزد نهایی تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم به قوه مقننه معرفی گردید تا درصورتی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به او رای اعتماد دادند، سکاندار این وزارتخانه شود؛ اما سیدعباس صالحی کیست و در موضوعات ترند روز، چه مواضعی داشته است؟
به گزارش زارا به نقل از ایسنا، در فاصله اعلام پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات تا امروز اسامی مختلفی بعنوان کاندید وزارت ارشاد به گوش می رسید که حسین انتظامی، احمد مسجدجامعی و حجت الله ایوبی همچون کاندیدهای این سمت بودند. با وجود گمانه زنی هایی که شب گذشته بر مبنای کنار کشیدن سیدعباس صالحی به نفع حسین انتظامی در فضای مجازی دست به دست می شد اما با پیام تبریک توییتری انتظامی به صالحی این گمانه زنی ها رد شد و در نهایت «سیدعباس صالحی» بعنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس ارائه شد.
این معرفی در شرایطی صورت گرفت که چهارم مردادماه نامه ای منتسب به صالحی خطاب به شورای راهبری انتقال دولت چهاردهم منتشر گردید که نشان می داد او از گزینه وزارت ارشاد انصراف داده است.
بیشتر بخوانید:
سیدعباس صالحی از گزینه وزارت ارشاد انصراف داد
از وزیر پیشنهادی چه می دانیم؟
سیدعباس صالحی سال ۱۳۴۳ در مشهد متولد شده است. او تحصیلات حوزوی خویش را نزد آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی و میرزا علی آقا فلسفی به اتمام رسانده و سپس در دانشگاه هم فلسفه خوانده است.
او حالا مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و نماینده ولی فقیه در مؤسسه اطلاعات است. صالحی پیش از این، در دولت یازدهم بعنوان معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال بود. او سپس به دنبال استعفای علی جنتی از این وزارت خانه از مهرماه ۱۳۹۵ بعنوان سرپرست وزارت ارشاد انتخاب شد و بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶، با رای اعتماد نمایندگان مجلس بعنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم شروع به کار کرد.
از دیگر سوابق کاری صالحی میتوان به عضویت در هیات مدیره و هیات امنای سازمان تبلیغات اسلامی، عضویت در شورایعالی انقلاب فرهنگی، عضویت در شورای فرهنگ عمومی، ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی، مدیر مسئول روزنامه «اطلاعات حکمت و معرفت»، تدریس در دانشگاه و... اشاره نمود.
عملکرد صالحی در طول حضورش در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد رضایت نسبی خیلی از اهالی فرهنگ و بخصوص حوزه کتاب را به دنبال داشت. تعامل بیشتر با صاحبان نشر و همینطور ارتقای مشارکت با تشکل های مدنی نشر در اجرای مناسبت های فرهنگی؛ بخصوص مشارکت دهی در سیاست گذاری و واگذاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب تهران به تشکل های نشر، پایبندی به اصل شفافیت و انتشار اسناد و مدارک هزینه های صورت گرفته توسط معاونت فرهنگی و اعلام عمومی مصوبات هیئت خرید کتاب اقداماتی است که میتوان در کارنامه کاری او به آن اشاره نمود.
جمله «شفافیت، کیمیا است» از تاکیدات وی در زمان سکان داری وزارت ارشاد است؛ جمله ای مهم که صالحی حداقل در زمان حضورش در معاونت فرهنگی این وزارت خانه نشان داده بود که تا حد توان به آن پایبند است.
مانوس با فرهنگ، آشنا با هنر
«عدم اشراف به سایر حوزه های فرهنگ و هنر به غیر از نشر و کتاب» یکی از نکات قابل توجهی بود که در آغاز وزارت وی در سال ۱۳۹۶ از جانب برخی رسانه ها و کارشناسان مطرح می شد چونکه بیم آن می رفت صالحی نتواند به سایر حوزه ها توجه کافی داشته باشد. موضوعی که البته او در گفت و گویی با ایسنا ضمن رد آن تاکید کرده بود: «وزارت فرهنگ و ارشاد مبحث های متنوعی را به همراه دارد و مسئولیت ها و دامنه های آن از اوقاف و حج و زیارت و فعالیتهای قرآنی است تا موسیقی، تئاتر، سینما و کتاب و موضوعات دیگر. این دامنه ی وسیع از لحاظ موضوعات طبعا این انتظار را در اهالی هرکدام به وجود می آورد که کسی که سکان داری این وزارت را بر عهده می گیرد، در همه ی حوزه ها تخصص داشته باشد. این اما انتظاری است که حاصل نمی شود و در هیچ دوره ای هم این گونه نبوده است. آن چه که شاید اهمیت داشته باشد، اینست که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از لحاظ شخصیت وجودی با این دامنه گسترده، قرابت داشته باشد. یعنی در این عرصه ها، آگاهی های لازم و پایه ای داشته باشد. من از لحاظ شخصیت فردی، با حیطه های مختلف فرهنگی و هنری انس وجودی داشته ام. گرچه شاید با حوزه ی کتاب مانوس تر و مرتبط تر بوده ام اما با سینما و تئاتر و هنرهای دیگر هم بیگانه نیستیم؛ حداقل از منظر علاقه های شخصی.» تاکیدی که او طی ۴ سال وزارت تلاش کرد بر آن پایبند بماند و به سایر حوزه ها هم توجه کافی داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
به تأثیر گفتگو امیدوارم
از گفتگو با دستگاههای امنیتی تا شأن از دست رفته سینما
تاکید بر «آهنگ شفافیت» و پرهیز از بزرگنمایی در حوزه سینما
از نکات قابل توجه دوره مسئولیت صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید او بر پرهیز از بزرگنماییِ گردش مالی در حوزه سینما بود. موضوعی که سبب شد صالحی در یکی از اظهاراتش تاکید کند: «شرایط اقتصادی سینما در سال ۹۷ رشد پیدا کرده اما هنوز این رقم گردش مالی در سینما به نسبت حوزه های دیگر، رقم قابل توجهی نیست. بنابراین خواهشم از رسانه ها و کارشناسانی که در این حوزه اظهارنظر می کنند اینست که مسائل را با اغراق و بزرگنمایی مطرح نکنند. وقتی در این عرصه عناوینی مانند مافیا و پولشویی را مطرح می نماییم کمی دور از حقیقت است. شفافیت در زمینه سینما مهم ترین اتفاقی است که به کمک سینما خواهد آمد. بهتر است به جای آن که بخواهیم به شکل موردی یک نگاه قضایی به این موارد داشتیم که گاه به نتیجه می رسد و گاه نه، آهنگ شفافیت را در فضای سینما بعنوان یک مطالبه، وسیع تر نماییم.»
از دیگر تاکیدات او در این عرصه رعایت مقررات اکران بود، موضوعی که به دنبال آن اظهار کرده بود: «چیزی که مجوز گرفته باید همان ارائه شود و این، نوعی اعتمادسازی بوجود می آورد. ما نباید فضا را به سمتی ببریم که مچ گیری پس از اکران داشته باشیم. همه ما باید به سینماگران و پخش کننده ها اعتماد نماییم و پخش کننده هم به ما اعتماد کند.» هرچند در زمان وزارت او هم مانند اغلب دوره های دیگر، فیلمها از گزند توقیف یا سانسور دور نماندند.
ویروس کرونا در جان فرهنگ
یکی ز مهم ترین اتفاقات دوره مدیریت سیدعباس صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شیوع کرونا در سطح جهانی بود؛ ویروسی که تمام سالن های تئاتر، سینما و کنسرت را تعطیل کرد، فروش حضوری کتاب فروشی ها را حدودا تعطیل کرد و البته در حوزه های دیگر مانند قرآن، تجسمی و...، باعث تعطیل یا غیرحضوری شدن دارالقرآن ها، نمایشگاه ها و موسسات مختلف شد.
این تعطیلی گسترده فعالیتهای فرهنگی و هنری، سبب شد که بسیاری معتقد باشند آمار کمّی آن دوران، نمی تواند قابل اتکا باشد. در همین باره، صالحی در واپسین روزهای وزارتش اظهار داشته بود: «وقتی به آمارها با نگاه مقایسه ای توجه می نماییم، درمی یابیم که تفاوت قابل توجهی در سال ۹۷ و ۹۹ وجود دارد. در حوزه هنرهای نمایشی در سال ۹۷ تعداد مجوزهای اجرا ۷۱۹۶ اجرا بود و این رقم در سال ۹۹ به ۱۲۶۵ اجرا رسیده است. (کرونا) حتی در حوزه تماشاگر هم اثرگذار بوده، مثلاً در سال ۹۷ تعداد تماشاگر ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده و در سال ۹۹ یک میلیون و ۱۷۶ هزار نفر. در حوزه های مختلف موسیقی، سینما و... هم چنین بوده است.»
در نهایت با عنایت به سابقه ای که سیدعباس صالحی پیش از این در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و جامعه فرهنگ، هنر و رسانه هم او را چهره ای معتدل و اهل گفتگو می دانند، به نظر می آید در صورت رای اعتماد مجلس که پیشبینی آن دور از ذهن نیست، دوره تصدی وی در وزارت ارشاد، دوره ای آرام و به دور از حواشی باشد.
۳ اشکال صالحی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
صالحی پیش از این و در سال ۹۶، در مصاحبه اش با ایسنا، در رابطه با وضعیت مدیریت فرهنگی کشور و تصدی بر پست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشته بود: «مسئولیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چند نکته ی قابل توجه و مشهود دارد؛ این که اختیارات محدود است و پاسخگویی حدودا نامحدود. شما به حوزه ای وارد می شوید که اختیارات حداقلی است، هم در روی کاغذ و هم در عمل. اما حوزه ی پاسخ گویی بسیار حداکثری و نامحدود است. مثلاً در وزارت نیرو و نفت، بالاخره در حوزه ی قوانین و روی کاغذ، اختیارات تعریف شده ای وجود دارد اما در حوزه ی فرهنگ و ارشاد اسلامی، خیلی فاصله وجود دارد.
اشکال دوم اینست که در بقیه ی حوزه ها، انتظارات، معدل دارند و روشن هستند، اما در وزارت فرهنگ و ارشاد این انتظارات نه تنها گاهی متفاوت هستند، بلکه متناقض و متعارض هم هستند. مثلاً کسی چیزی را حرام می داند و دیگری آنرا واجب می داند. عملا وقتی با دایره وسیعی از انتظارات درگیر باشید، کار دشوار می شود. انتظارات نامشخص و گاه متعارض، کار را سخت می کند.
اشکال سومی که وجود دارد، اینست که در کشور ما در دوره های مختلف، فرهنگ همیشه در حاشیه اجزای دیگر اجتماعی بوده است و علیرغم شعارهای خوبی که راجع به فرهنگ می دهیم، سهم فرهنگ در دوره های مختلف در تعلق دولت ها، کابینه ها، منابع، گفت وگوها و مباحثه ها حاشیه ای بوده است.
مواضع توییتری عباس صالحی در رابطه با موضوعات روز
در پایان، به بخشی از دیدگاه های سیدعباس صالحی در شبکه ایکس (توییتر سابق) اشاره می نماییم. وی در گفت و گویی با ایسنا، در رابطه با شبکه های اجتماعی اظهار داشته بود: «حوزه شبکه های اجتماعی فرصت های کم دریغی را در فضای تبادل و ارتقای اطلاعات می سازد. البته امکان دارد تهدیدهایی هم داشته باشد اما نمی شود از فرصت های این فضا گذشت».
این نکته قابل ذکر است که بخش قابل توجهی از توییت های سیدعباس صالحی در طول یک سال گذشته، به اظهارنظر و ابراز انزجار از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه مربوط است.
- در رابطه با مناظره های انتخابات ریاست جمهوری: واقعا چه اشکالی دارد که صدا و سیما همین مقدار تحمل را محدود به ایام انتخابات نکند؟! گفتگوهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فراجناحی می تواند مرجعیت رسانه ای را به داخل کشور بازگرداند.
- استفاده از سلبریتی ها در تلویزیون: حضور مجدد چهره های مشهور در تلویزیون مثبت است، از فرآیند و هزینه های آن بی اطلاعم و قضاوتی در رابطه با آن ندارم اما بازگشت مخاطب به رسانه ملی مهم و پرارزش است. رسانه ای چون تلویزیون با معدل سلایق مردم قهر نمی کند، این اصل اولیه را نباید فراموش نماییم.
- انتقاد از افشاگری های بی قاعده: می توان چند روز از زمین خوردن رقبا دلخوش بود، اما اسب سرکش افشاگری به هیچ فرد و گروهی امان نمی دهد. با دفاع از رسانه های مستقل و منتقد و تقویت قوه قضاییه بیطرف ومعتمد، با آنارشیسم افشاگری مقابله نماییم.
- انتقاد به برخوردهای قهری در حوزه امر به معروف: نهایت تکلیف امربه معروف، با فرض احراز تمامی شرایط، به تعبیر رهبر انقلاب «بگو و رد شو» است و نه اینکه عکس و فیلم بگیر و خبرچین شو!! مردم را از دین و روحانیت منزجر نکنیم.
- دسترسی آزاد به اطلاعات: قانون دسترسی آزاد به اطلاعات باید راهنمای تکلیفی نظام اطلاع رسانی کشور باشد. اینکه رسانه ها محروم یا ممنوع از انتشار نظرسنجی ها- همچون در مورد انتخابات- باشند، ناسازگار با قانون مورد اشاره است. مردم را نامحرم ندانیم.
- دوگانه وزارت ارشاد یا وزارت فرهنگ: فرهنگ بنیان رشد اجتماعی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به واژه وزارت ارشاد تقلیل نمی دهیم.
- در رابطه با جشنواره جهانی فیلم فجر: جشنواره جهانی فیلم فجر، پل ارتباط سینمای ایران با سینمای جهان است. با حدود ۲۵۰ میهمان و برنامه های متنوع، فرصت تبادل تجربه، دانش، بازار و فناوری سینمایی. با توطئه ها و تحریم ها، نتوانستند این پل را واژگون کنند. سینمای ایران، تحریم پذیر نیست. (این توییت در زمان وزارت صالحی انتشار یافته است. جشنواره جهانی فیلم فجر فورا پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، باردیگر با جشنواره ملی ادغام شد)
- در رابطه با حرکت های آتش به اختیار: رهبر انقلاب هیچ وقت آتش به اختیار قانون گریز را مورد تمجید و تکریم قرار ندادند بلکه همواره ضرورت رعایت اخلاق و قانون وشریعت را برای همگان متذکر شده اند. پشت واژه آتش به اختیار برای قانون ستیزی پنهان نشویم.
- در رابطه با برخی اظهارات نسنجیده در بین هنرمندان: هم چنان که هنرمند خوب هم کارهای عالی دارد و گاه هم متوسط و هم ضعیف، هم چنین کارهای عادی وی در زندگی می توانند چنین درجاتی را داشته باشند. مباد که عنوان و سابقه پرارزش آن هنرمند، باعث تقدیس و یا ستایش همه رفتارهای او بشوند. مواظب باشیم نابهنجاری را نرمال سازی و یا تشویق نکنیم.
- در رابطه با برخی رفتارها در ماجراهای سال 1401 با هنرمندان و ورزشکاران: تحقیر و توهین و تهدید هنرمندان و ورزشکاران منتقد، علاوه بر ناپسندی ذاتی، انسجام و همبستگی صنفی ایشان را در پشتیبانی از اعتراضات افزایش می دهد! فکر نمی کنم فهم این مطلب خیلی سخت باشد. آتش افروخته را مشتعل تر نکنیم!
- در رابطه با فاصله نگاه هنری رهبری با نهادهای غیرفرهنگی: اصحاب فرهنگ و هنر خاطرات صمیمی و دلنشین از جلسات با رهبری دارند. نهادهای اجرایی، قضایی، نظارتی و امنیتی چقدر امتدادبخش این تصویرند؟
- در رابطه با بایدها و نبایدهای صدا و سیما: صدا و سیما آینه فرهنگی گستره ایران باشد تا جوان خلاق فرهنگی برای دیده شدن مجبور نباشد به تهران مهاجرت کند. صدا و سیما حزب رسانه ای اقلیت نباشد بلکه ظرفیت فرهنگی میلیونها ایرانی را بازنماید. صدا و سیما تریبون تضارب افکار و آزاداندیشی باشد، دانشگاه ترازی که امام فرمود.
- در رابطه با دسترسی به اینترنت: قطع اینترنت با انبوه نیازهای روزمره، کم تر از قطع گاز و برق و آب نیست، اما متاسفانه هنوز هم دسترسی به اینترنت را تزیینی و تفننی می دانیم و با قطع های پیوسته و یا محدودیت دسترسی اعصاب و روان مردم را بهم می ریزیم. دسترسی حداکثری به اینترنت حق مردم است. با آن بازی نکنیم.
منبع: zarakala.ir
این مطلب زارا را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب