گزارش زارا از نشست رسانه ای بازی های رایانه ای فجر:

مردم نباید به بازی های کرک شده عادت کنند!

مردم نباید به بازی های کرک شده عادت کنند! به گزارش زارا، دبیر دهمین جشنواره بازی های کامپیوتری فجر با تکیه بر اهمیت سرمایه گذاری بر تولید و نشر بازی های دیجیتال، اظهار داشت: بازی سازان ایرانی با ایده های جدید پای ثابت جشنواره های خارجی هستند، اما تأمین مالی داخلی برای پشتیبانی از این ایده ها به درستی شکل نگرفته است.


به گزارش زارا به نقل از ایسنا، محمدامین حاجی هاشمی در نشست خبری پیش رویداد «سرمایه گذاری» دهمین جشنواره بازی های کامپیوتری فجر که با حضور صندوق های سرمایه گذاری و بازی سازان و ناشران برگزار شد، اظهار داشت: مدل برگزاری این رویداد فرهنگی از سال قبل مورد استقبال قرار گرفت. جشنواره در کنار این که یک نماد فرهنگی دارد، باید بتواند به زیرساخت های اقتصادی حوزه بازی هم کمک نماید. بازی فقط یک رسانه نیست و یک صنعت فرهنگی و خلاق است و باید همزمان به بخش های اقتصادی و فرهنگی دقت کنیم.

او سکوی پرش غزال را تأمین کننده این بخش از نگاه فرهنگی و اقتصادی دانست و بیان نمود: اگر حوزه بازی را یک زیست بوم فرهنگی بدانیم و با یک زیست بوم طبیعی مقایسه نماییم، همه اجزا باید کنار هم باشند که زیست بوم شکل گیرد و آن وقت میتوان با نگاه فرهنگی، زیست بومی بدون عناصر مهاجم داشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری افزود: در بازی های کامپیوتری باید تمام عناصر همچون ناشران و بازی سازان کنار یکدیگر قرار گیرند. جشنواره بازی های کامپیوتری فجر را بعنوان یک رویداد سه روزه کسب و کاری تعریف کردیم تا ارتباطات قوی تری بین عناصر زیست بوم شکل گیرد. ارتباطات و تأمین مالی اهمیت فراوان دارد و مبحث عناصر فرهنگی زیست بوم ها را شکل می دهد.

او با تکیه بر این که عنصر ارتباطات مالی در این زیست بوم مهم می باشد، اظهار نمود: کابران نباید به استفاده از بازی قفل شکسته و «کِرک شده» عادت کنند. ۱۰ سال قبل به علت مصرف بازی های کرک شده، صنعت بازی های کامپیوتری شکست خورد؛ حالا هم که زیست بوم سالم بازی های موبایلی را داریم که مردم یاد گرفته اند برای آن هزینه کنند اما باز این خطر وجود دارد که باردیگر استفاده از بازی کرک شده شدت گیرد.

حاجی هاشمی اظهار داشت: شرکتهای بزرگ باید یک قدم جلوتر بگذارند و سرمایه گذار جذب کنند. در ایران شرکتهای ناشر بزرگ داریم، اما باید رشد کنند و وارد سرمایه گذرای شوند. صندوق های سرمایه گذار باید سرمایه گذاری خطر پذیر هم داشه باشند تا ایده های جدید دیده شود. در ۱۵ سال قبل در اغلب جشنواره های روز دنیا حتما یک بازی ساز ایرانی یا کاندید شده یا جایزه گرفته است؛ چون ایده خلاقانه وجود دارد، اما باید تأمین مالی داخلی هم جدی گرفته شود. این رویداد برای این مورد است که بتوانیم از تجربه های موفق استفاده نماییم و مسیر آینده این حوزه را با بررسی چالش ها و فرصت ها تبیین نماییم.
گردش مالی بالای صنعت بازی سازی؛ ایران کجای راه ایستاده؟

در ادامه این نشست، فرهانی - مدیر کسب و کار و تولید محتوایی بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ای- اقتصاد بازی ها را مبحث مهمی دانست و اظهار نمود: بیشترین بازی که در دنیا دانلود شده بازی «ساب وی» بوده که بیشتر از دومیلیارد بار نصب شده و بیشتر از ۲ میلیارد دلار درآمد داشته است. این ارقام نشان داده است که صنعت گیم محل خوبی برای سرمایه گذاری است.

او اضافه کرد: در طول سالجاری بیشتر از ۴۰۰ قرارداد سرمایه گذاری به ارزش بیشتر از ۲ میلیارد دلار برای بازی ها ثبت شده است و خاورمیانه هم یکی از بازارهای بزرگ برای بازی سازی است که ظرفیت ها و بازار بکری دارد.

فرهانی بیان نمود: ۵۱ درصد مردم در دنیا از گوشی هوشمند برای بازی استفاده می نمایند و پیشبینی می شود با وجود هوش مصنوعی هم تحولات عظیم در این عرصه رخ دهد. پیشبینی می شود تا سال ۲۰۲۹ میلادی بیشتر از ۶۰۰ میلیارد دلار ارزش و درآمد صنعت بازی سازی باشد که این نشان دهنده رشد این صنعت است.

وی اشاره کرد: در ایران ۳۴ میلیون بازیکن و بیشتر از ۲۰۰۰ بازی ویدئویی داریم و این مشخص می کند نیروی جوان و اقبال خوبی در این حوزه داریم. این ۳۴ میلیون نفر بیشتر از ۹۵ دقیقه در روز بازی می کنند. بر مبنای آمارهای سال ۱۴۰۰ گردش مالی حوزه بازی ها بیشتر از ۱۹ هزار میلیارد تومان بود و هم اکنون بطور قطع افزایش قابل ملاحظه ای نسبت به آن زمان داشته است.

تأمین منابع انسانی، تقویت شبکه سازی، تسهیل فرایندهای قانونی، بررسی نمونه های موفق، تأمین زیرساخت مناسب برای تبلیغات، توسعه بازار بین الملل و تأمین مالی خطرپذیر از دیگر نکات مورد تاکید فرهانی برای تقویت زیست بوم بازی های دیجیتال بود.
چالش های دسترسی به اینترنت در رونق صنعت بازی

در ادامه این مراسم، سیدمهدی حیات شاهی - مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق - با اشاره به این که در کشور آن طور که شایسته است به بازی های کامپیوتری نپرداختیم، تصریح کرد: این نقطه ضعف حاکمیت، بازی سازان و مجموعه های مختلف است. موفقیت این مسیر مستلزم به هم پیوستن زنجیره ارزش بازی های کامپیوتری و تأمین مناسب زیرساخت ها است.

او سرمایه گذاری در صنعت بازی سازی را جذاب توصیف کرد و افزود: اما سرمایه گذاران باید آشنایی کافی برای ورود به این صنعت را داشته باشند تا ریسک تصمیم خویش را بسنجند.

حیات شاهی بیان نمود: در دسترسی به اینترنت و زیرساخت اینترنت بعنوان یکی از ابزارهای جدی توسعه بازی ها مشکل داریم و باید یه آن پرداخته شود و زیرساخت ها آماده شود.

او تصریح کرد: باید دست به دست هم دهیم تا این زنجیره شکل گیرد و حلقه های مفقوده را پیدا نماییم. ما برای سرمایه گذاری می توانیم، کمک نماییم این بخش رونق گیرد، اما باید شرایط دیگری هم فراهم گردد. نقش پابلیشرها را باید جدی بگیریم. از دید بنده درست نیست که سرمایه گذار مستقیما به تیم های بازی ساز وصل شود و به حلقه میانی و واسط بین سرمایه گذار و بازی ساز در این حوزه نیاز داریم. باید نقش منتور برای ورود به بازار و فهم از جذب سرمایه، نگهداشت نیروی انسانی و… داشته باشند. تیم ها در کنار این مجموعه ها رشد می کنند و به بازار می رسند.

او اضافه کرد: در تجربیات سرمایه گذاری به این مشکل برخوردیم که وقتی اتصال برقرار نبوده هم سرمایه گذاری و هم تیم های متقاضی جذب شکست خوردند ولی در مواردی که به واسطه پابلیشرها به بازی سازان متصل شدیم تجربیات موفقی داشتیم. به صنعت بازی باید بعنوان یک ابزار سیاست گذاری، حل مساله و… نگاه نماییم که نقش موثری در شبیه سازی برنامه های آینده دارد.

در ادامه این نشست، مصطفی بغدادی ـ مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ـ هم بیان نمود: صندوق به واسطه قانون پشتیبانی از شرکت ها و موسسات دانش بنیان بوجود آمده است تا به تجاری سازی دستاوردها و اختراعات شرکتهای دانش بنیان کمک نماید. اما بازی سازان نمی توانستند دانش بنیان باشند اما در صندوق نوآوری سعی کردیم به این بخش و شرکتهای استارت آپی هم کمک نماییم.

او اضافه کرد: یکی از مواردی که به توسعه زیست بوم بازی های کامپیوتری کمک می نماید مبحث سرمایه گذاری است و به کارکرد تخصصی صندوق هم مرتبط بود.

بغدادی تصریح کرد: فقط سرمایه گذاری به حوزه بازی کمک نمی کند؛ بلکه ناشرها هم نقش مهمی ایفا می کنند. باید شرکتهای چند جزئی فعال باشند که به نشر هم کمک کنند. کار سرمایه گذار صرفاً تأمین مالی نیست و باید به شبکه سازی هم پرداخت تا از دارایی های مکمل استفاده نمایند.

در این جلسه، همینطور بازی سازان هم به بیان دغدغه ها و چالش های خود پرداختند. کپی رایت، عدم سرمایه گذرای کافی، نبود دید دراز مدت به صنعت بازی، مهاجرت نخبگان، فقدان آمارهای دقیق از صنعت، سکوت رسانه ها در برابر بازی سازان و… از مهم ترین چالش هایی بود که اهالی این زیست بوم به آن اشاره کردند.




منبع:

0.0 / 5
20
1403/09/06
11:27:02
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , اینترنت , بازار
این مطلب زارا را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است