سال ۲۰۵۰ باید پروتئین مصرفی بیشتر از ۷ میلیارد نفر از آبزیان تامین گردد

سال ۲۰۵۰ باید پروتئین مصرفی بیشتر از ۷ میلیارد نفر از آبزیان تامین گردد به گزارش زارا، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیشبینی کرده است که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، جمعیت جهان به ۹.۸ میلیارد نفر برسد و ضروری است پروتئین مصرفی بیشتر از ۷ میلیارد نفر از آبزیان تامین گردد.



به گزارش زارا به نقل از مهر، سیدحسین حسینی، معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن اشاره به نقش سازمان شیلات ایران در توسعه دریامحور در سیما، اظهار داشت: سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیشبینی کرده است که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، جمعیت جهان به ۹.۸ میلیارد نفر برسد و ضروری است پروتئین مصرفی بیشتر از ۷ میلیارد نفر از آبزیان تأمین شود.
وی اضافه کرد: از آنجائیکه حیات از آبزیان است، بقا هم به آبزیان متصل است و به دلایلی چون کم آب بر بودن پروتئین آبزیان، امکان تولید در تمام شرایط همچون آب های شیرین، لب شور، شور، بسیار شور و حتی زمینهای لم یزرع وجود دارد.
این مقام مسئول افزود: توجه به مباحث زیست محیطی و گازهای گلخانه ای مسأله ای است که آبزیان را از سایر بخش ها متمایز کرده است بگونه ای که این گازها در تولید آبزیان کمترین مقدار و نزدیک به صفر تخمین زده شده و این مورد اهمیت آبزیان در حوزه امنیت غذایی را پررنگ تر کرده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان آن که سازمان شیلات ایران متولی تولید آبزیان است، تصریح کرد: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی میزان تولید آبزیان از ۳۶ هزار تن که بیشتر در حوزه صید و صیادی بوده به یک میلیون و ۴۱۸ هزار تن تولید رسیده است و از این مقدار ۷۷۸ هزار تن آن در حوزه صید و صیادی و ۶۴۰ هزار تن در حوزه آبزی پروری است.
وی افزود: در دنیا ۲۲۳ میلیون تن آبزی تولید می شود که نسبت آبزی پروری به صید در مقایسه با ایران معکوس بوده، یعنی ۹۲ میلیون تن از صید است و بقیه آبزی پروری است، حتی صید تا ۱۱۵ میلیون هم در دنیا رکورد داشته است.
حسینی ضمن اشاره به حفظ ضریب ۶.۵ درصد رشد در حوزه شیلات افزود: ۱۴۴ هزار نفر صیاد با بیشتر از ۱۵ هزار شناور در حوزه صید و صیادی مشغول فعالیت هستند و با دارا بودن ۱۰ درصد صید اقیانوس هند از بین ۳۲ کشور و تولید ۱۹۴ هزار تن محصول باکیفیت آبزی در غرب اقیانوس هند رتبه دوم را داریم.
وی اضافه کرد: ترکیب گونه ای تولیدی ما بیشتر در حوزه های مختلف بخصوص صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد یعنی ۳۶۴ هزار تن از این تولید تبدیل به کنسرو، نزدیک ۲۰۰ هزار تن تبدیل به پودرماهی و نزدیک به ۱۰۰ هزار تن صید غیرماکول است که صادر می شود.
رئیس سازمان شیلات ایران ضمن اشاره به افزایش سهم آبزیان در سفره مردم اظهار داشت: ضروریست که برای تولید آبزیان ارزان قیمت، فراهمی محصول و امکان عرضه ماهیانی چون قزل آلا، بعضی از کپورماهیان و ماهی سیبس، فرهنگ سازی شود.
وی افزود: پرورش ماهی سیبس در قفس در جنوب کشور با سازه های کاملا ایرانی اتفاق افتاده و سبب شد سال جاری ۱۴ هزار تن، پرورش ماهی در قفس در شمال و جنوب کشور داشته باشیم.
حسینی سرانه ی مصرف در کشورمان را ۱۴.۲ کیلوگرم برشمرد و اظهار داشت: سرانه ی مصرف دنیا ۲۰ کیلوگرم است و در جهت افزایش تولید در برنامه هفتم توسعه، تولید ۱.۸ میلیون تن را هدف گذاری کرده ایم که در صورت تحقق این مهم، گرم پروتئین تولیدی از ۷ به ۹ گرم و سرانه ی مصرف به ۱۷ کیلوگرم خواهد رسید.

افزایش عرضه فرآورده های تجاری، سبب آشتی با پروتئین آبزیان می شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: افزایش عرضه فرآورده های تجاری شده آبزیان، آشتی با این پروتئین پرارزش را بهمراه دارد و تابحال ۲۰ محصول به بازار عرضه شده است.
وی در رابطه با روش های صید انتخابی برای پیشگیری از صدمه به بستر دریا اظهار داشت: ترال، همیشه مخرب نیست، روش ترالی که انتخابی صید کند و به بستر صدمه نزند، مناسب می باشد، در مورد آب های عمیق، ۲۵ درصد صید جهان که معادل ۱۹ میلیون تن است به وسیله ترال صورت می گیرد.
حسینی ضمن اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی برای حرکت بسمت توسعه صنعتی اضافه کرد: برای برداشت فانوس ماهیان، ۲.۳ میلیون تن ظرفیت وجود دارد و بیشتر برای تهیه پودر ماهی و توسعه آبزی پروری بسیار حائز اهمیت می باشد.
وی اظهار داشت: در جهت ذائقه پسندی آبزیان در حوزه فرهنگ سازی و ارزان سازی، باید با مشارکت رسانه ها اقدامات فرهنگی در سطح کلان صورت گیرد و هم اکنون هم جشنواره های طبخ آبزیان بدین منظور در استان ها برگزار می گردد و در حوزه صنعت فرآوری، ۳۷ فرآورده آبزیان (تهیه شده از خمیر گوشت آبزیان) که ۲۰ فرآورده از میان آنها، تجاری شده و به بازار رسیده است، کمک می نماید که با این پروتئین پرارزش آشتی نماییم.
رئیس سازمان شیلات ایران درباره ی قیمت آبزیان افزود: گونه های تجاری صید، مثل اینست که گوشت قرمز را با گوشت شکار مقایسه نماییم و در حوزه فراهمی، بیشتر از ۷۰ درصد محصولات آبزی رقمی کمتر از ۲۰۰ هزار تومان دارند.
وی تصریح کرد: گردش مالی تجارت آبزیان دنیا نشان داده است که دنیا بسمت ارزآوری محصولات شیلاتی در حرکت است، در کشور ما هم در حوزه جذب سرمایه گذاری ۳۲.۸ همت جذب سرمایه گذاری طی دو سال انجام شد که رکورد ۲.۲ همتی شکسته شد و در این میان ۸۵ درصد از آورده بخش خصوصی در حوزه آبزی پروری بوده است.

شیلات یکی از بازوهای اصلی توسعه دریا محور است

معاون وزیر جهاد کشاورزی به وجود پنج راهبرد اساسی برای توسعه دریامحور در حوزه شیلات و آبزی پروری اظهار داشت: ماهیگیری مسئولانه و پایدار از منابع آبی، مسئله مهمی است که در این خصوص علاوه بر بازسازی ذخایر، تکثیر و رهاسازی بعضی از گونه ها انجام و امسال ۵۰۹ میلیون قطعه بچه ماهی رهاسازی شد، که این تعداد، یک رکورد بحساب می آید.
وی اضافه کرد: زیستگاه های مصنوعی، بسیار حائز اهمیت می باشد و تابحال ۱۵ هزار زیستگاه، در دریا مستقر شده است.
حسینی مدیریت تلاش صیادی، به لحاظ زمان و تعداد دریاروی و قدرت شناورها را برای پایداری و راهبرد اول مؤثر خواند و اضافه کرد: دریا بعنوان پایه زیستی و کرانه، پس کرانه، فراپس کرانه برای ایجاد زنجیره های تولید و تأمین در حوزه آبزیان در دستور کار است.
وی افزود: پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو در سطح ۲۶ هزار هکتار، استفاده از زیرساخت های مهم که نزدیک به ۷۲ بندر، ۱۲۰ اسکله و ۳۸ موج شکن نقطه تلاقی خشکی به دریا است، نشان داده است که شیلات فی نفسه اقتصاد دریامحور بوده و یکی از بازوهای اصلی توسعه دریامحور است.
رئیس سازمان شیلات ایران همینطور اظهار داشت: برای افزایش بهره وری، حدود ۳۰ درصد افزایش تولید در واحد سطح در ارتباط با رسوخ دانش، استفاده از فن آوری ها و شرکتهای دانش بنیان در این عرصه، مکانیزاسیون و استفاده از نانوحباب بعنوان یکی از دستاوردهای جدید برای حوزه آبزی پروری، مطرح است.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی، ایجاد ذائقه پسندی و ارزان سازی محصولات شیلاتی، احتیاج به بازارهای تخصصی دارد، اما در کل کشور خیلی کم است و با دارا بودن حدود ۱۲۰۰ شهر، ۴۶۰۰ روستا، تنها ۱۵۸ بازار تخصصی وجود دارد.
حسینی کمبود بازارهای الکترونیکی و مجازی را از دیگر نقاط ضعف این بخش برشمرد و تصریح کرد: تعداد این بازارها به ۲۰۰ عدد هم نمی رسد، اگر می خواهیم شبکه توزیعی قابل دسترسی با تنوع محصول داشته باشیم باید تعداد بازارهای تخصصی را افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: زنجیره ارزش در بیشتر از ۱۱ استان وجود دارد و برای ایجاد بازار تخصصی همچون عرضه آبزیان تهیه و توزیع غذاهای دریایی آماده و سریع حائز اهمیت می باشد، رستوران های غذاهای دریایی قدرت شیلات به حساب می آید و از ارزان ترین غذا تا لوکس ترین غذاهای دریایی در آن سرو می شود.

0.0 / 5
230
1403/11/06
09:50:37
تگهای خبر: ارز , ارزان , اقتصاد , بازار
این مطلب زارا را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
زارا ZARA
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

زارا

فروش برند زارا
شیک پوشان همیشه انتخابشان زارا است. زارا کالا، برند جهانی در دستان شما

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است (2017-2025)