دست ‎ودلبازی دولت برای مونتاژکاران واردات خودرو در حاشیه به همراه جدول قیمت

دست ‎ودلبازی دولت برای مونتاژکاران واردات خودرو در حاشیه به همراه جدول قیمت زارا: زارا: شواهد بیان کننده آنست که دولت در اختصاص ارز به شرکت های مونتاژکار با دست باز عمل می کند اما وقتی نوبت به واردات می رسد کمبود ارز را بهانه می کند.



به گزارش زارا به نقل از مهر، تقابل دولت و مجلس درباب میزان واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ در نهایت با حکم مجمع تشخیص مصلحت نظام به سود دولت به انتها رسید؛ آنطور که محسن زنگنه نماینده مجلس دو روز پیش اعلام نمود طبق این مصوبه، ارز واردات خودرو از ۳.۳ میلیارد یورو به ۲ میلیارد یورو کاهش و تعرفه واردات خودرو نیز از ۶۰ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد.
مونتاژ در اولویت است؟
باید توجه داشت که طی سالهای قبل و با ممنوعیت واردات خودرو و انحصاری شدن بالاتر از پیش بازار خودرو، زمینه برای توسعه خودرو های مونتاژی در ایران رونق گرفت تا جایی که حتی دو خودروساز بزرگ کشور -ایران خودرو و سایپا- نیز تمایل خودرا به توسعه مونتاژ بجای تولید داخل نشان دادند. در حقیقت مونتاژکاران، با واردات قطعات منفصله از کشور چین، خودرو ها را در داخل ایران مونتاژ کرده و روانه بازار می کنند. این شیوه تولید خودرو در بیشتر کشورها به انجام می رسد اما نکته ای که در مورد مونتاژکاران ایرانی وجود دارد این است که محصولات مونتاژ شده با نرخ های نجومی به فروش می رسند؛ به گونه ای که اگر خودرو بصورت کامل وارد کشور شود شاید فقط چند درصد از خودرو های مونتاژ شده در داخل گران تر ارائه شود.
آخرین آمار رسمی گمرک ایران از میزان واردات قطعات خودرو طی نیمه نخست امسال نیز نشان میدهد که فقط طی ۶ ماه ۲۹۲ هزار تن اجزا و قطعات خودرو به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار وارد کشور شده بود که عمده مقاصد وارداتی نیز چین، امارات متحده عربی و ترکیه بوده که به ترتیب ۷۰ درصد ۱۴ درصد و ۶ درصد از ارزش کل اجزا و قطعات خودرو وارداتی به کشور را به خود مختص کرده است.
همچنین گزارشی که گمرک ایران از میزان ارز تخصیصی به شرکت های بزرگ در سال ۱۴۰۲ منتشر نموده بود نشان می داد که شرکت های مونتاژکار با دریافت ۳ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار در صدر دریافت کنندگان ارز بودند؛ به شکلی که شرکت صنایع خودروسازی مدیران در سال قبل بیش از یک میلیارد دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۸۹ درصدی را نشان میدهد.
همچنین شرکت کرمان موتور ۷۴۷ میلیون و ۹۱۲ هزار دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیان کننده رشد ۷۵ درصدی است. شرکت کوروش موتور آریا ۶۳۴ میلیون و ۴۸۱ هزار دلار ارز گرفته که افزایش ۵۷ درصدی را نشان میدهد. (جزئیات بیشتر)
بر این اساس شواهد بیان کننده آنست که دولت در اختصاص ارز به شرکت های مونتاژکار با دست باز عمل می کند اما وقتی نوبت به واردات می رسد کمبود ارز را بهانه می کند تا جایی که برای مقابله با مصوبه مجلس، دولت به قدری اعتراض کرد که شورای نگهبان نیز با مصوبه مجلس مخالفت کرد و این تقابل مجلس و شورای نگهبان در نهایت با رأی مجمع تشخیص به سود دولت تمام شد؛ این در حالیست که تأثیر عرضه خودرو های وارداتی در به تعادل رساندن بازار خودروی کشور و شکستن حباب قیمتی که طی چند سال قبل تشکیل شده، غیر قابل انکار است.
چرا قیمت مونتاژی ها بالاست؟
حال اگر فرض را بر این گذاریم که مونتاژ بهتر از واردات است که دولت توجه ویژه ای به این بخش دارد، باید به این مساله بپردازیم که اصلاً چرا قیمت خودرو های مونتاژی در ایران تا این حد بالاست؟ مگر اصل مونتاژ بر این نیست که خودرو با قیمت کمتری نسبت به واردات، به دست مصرف کننده برسد؟ چرا در ایران این مساله عملیاتی نمی شود؟
در پاسخ باید اظهار داشت که طبق بررسی های انجام شده گرانی خودرو های مونتاژی در ایران معلول چهار علت شامل ممنوعیت چند ساله واردات خودرو و انحصاری شدن بازار، نوسانات قیمت ارز و وابستگی مونتاژکاران به ارز، ارزبری بالای خودرو های مونتاژی و درنظر گرفتن نرخی بالاتر از نرخ بازار آزاد برای ارز مصرفی است.
مجتبی یوسفی، نماینده مجلس نیز در این زمینه می گوید: خودروسازان ۵.۵ میلیارد دلار ارز از دولت دریافت کرده و خودرو ها را به سه برابر قیمت مونتاژی به مردم عرضه نموده اند.
وی همین طور اشاره کرده که قیمت خودرو های چینی در کشورهای عربی ۷۰۰ میلیون و در ایران ۲.۵ میلیارد دلار است.
یوسفی تصریح کرده که پیش بینی می شود امسال ۸ میلیارد دلار برای واردات قطعات خودرو اختصاص خواهد داد حال اگر ۳ میلیارد دلار از این مبلغ را به واردات اختصاص می داد شاهد رقابت در بازار خودرو می بودیم.
مقایسه قیمت مونتاژی ها با وارداتی ها
همچنین آنطور که فعالان بازار خودرو می گویند، مونتاژکاران خودرو های خودرا ۲ تا ۴ برابر بالاتر از قیمت جهانی و آن هم بصورت ۴ تا ۵ ماهه می فروشند؛ به عنوان مثال بااینکه قیمت خودرو شاید ۱۵ هزار دلار باشد اما در حقیقت ۳۰ هزار دلار فروخته می شود.
در جدول زیر قیمت خودرو های مونتاژی و وارداتی پرتیراژ در بازار آمده است. خودروی مونتاژی قیمت بازار خودروی وارداتی قیمت بازار چری آریزو 5T اسپرت FL IE یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان سوزوکی سیاز یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان فونیکس FX پریمیوم FWD ۲ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان سوزوکی بالنو یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فونیکس تیگو ۸ پرو مکس IE ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان زوتی DL5 1.5 لیتر توربو یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان لاماری ایما ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان چانگان CS ۳۵ یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان فیدلیتی پرایم ۷ نفره یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان جتا VS ۵ ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هایما S۷‏، ۱.۸ لیتر توربو پلاس یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان هیوندایی النترا ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هایما S۵‏، ۶ سرعته اتوماتیک یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تویوتا کرولا ۱.۵ لیتر ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان ام وی ام X55 PRO‏، اکسلنت یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان فیات ۵۰۰ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیگنیتی پرایم یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان سوزوکی فرانکس هیبرید ۱.۵ لیتر ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ریسپکت پرایم تیپ ۲ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان جتا VS ۷ ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان لاماری ایما HEV 1.5 لیتر توربو ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان فولکس ID۴ ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان کی ام سی J7 یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان کیا سلتوس ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان


منبع:

0.0 / 5
189
1403/11/10
11:48:16
تگهای خبر: ارز , بازار , تولید , دلار
این مطلب زارا را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
زارا ZARA

زارا

فروش برند زارا

zarakala.ir - حقوق مادی و معنوی سایت زارا محفوظ است