مدیرعامل فرابورس شفاف سازی كرد؛
چرایی عدم نمایش سفارش های خرید و فروش در بازار پایه جدید
به گزارش زارا مدیرعامل فرابورس ایران در پاسخ به ابهامات و سوالاتی كه از جانب سهامداران بازار پایه در مورد چرایی مخفی بودن سفارش های خرید و فروش در دستورالعمل جدید این بازار مطرح گردیده است، شفاف سازی كرد.
به گزارش زارا به نقل از فرابورس ایران، امیر هامونی معاملات بازار پایه را بر مبنای دستورالعمل جدید كاملاً شفاف و به دور از هرگونه ابهام خواند و تصریح كرد: هنگامی كه معاملات سهام شركت ها در بازار پایه جدید آغاز شود آیتم های مربوط به معاملات انجام شده شامل قیمت پایانی معاملات سهم، دامنه نوسان قیمت و هم حجم و ارزش معاملات مانند گذشته مشخص است و در تابلو معاملات هم انتشار می یابد، ازاین رو اطلاق معاملات غرری به معاملات بازار پایه موضوعیتی ندارد.
مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینكه در بازار پایه جدید انجام معاملات كماكان بر مبنای الگوریتم های مچینگ در سایر بازارهای فرابورس صورت می گیرد و عدم نمایش سفارش های خرید و فروش هیچ گونه ابهامی در روند انجام معاملات ایجاد نمی كند، اظهار نمود: این مورد كمك می نماید تا فرد بر مبنای تحلیل خود و به دور از هیجانات كاذب و گمراه كننده مبادرت به سفارش گذاری در این بازار كند.
وی با اشاره به اینكه در بازارهای مختلف، معاملات بر مبنای انتظارات شكل می گیرد و انتظارات هم بر مبنای اطلاعات مالی هر فرد از سهام مورد معامله برآورد می شود، اضافه كرد: هدف از عدم نمایش سفارش های خرید و فروش در بازار پایه جدید همچون سایر بورس های معتبر دنیا آن بوده كه سهامداران انتظارات خویش را بر مبنای تحلیل و تصمیم خود شكل دهند و در مورد خرید و فروش سهم در بازار پایه تصمیم گیری كنند نه آنكه تحت تأثیر سیگنال هایی كه از جانب برخی افراد و گروه ها روی سهم ها داده می شود در معاملات حضور پیدا كنند.
مدیرعامل فرابورس ایران نمایش سفارش های خرید و فروش را در بازار پایه، فراهم كردن امكان سیگنال دهی برخی افراد و گروه ها در شبكه های اجتماعی و فضای مجازی دانست و بیان كرد: این مورد سبب می شود تا دستكاری قیمت و القای ظاهر گمراه كننده از روند معاملات با استناد به صف خرید یا فروش سهام مورد نظر توسط سیگنال دهنده ها راحت تر شود، اما با عدم نمایش سفارش های خرید و فروش، سهامداران به مراتب كمتر تحت تأثیر هیجانات قرار می گیرند و ورود سفارش ها به میزان بیشتری در نتیجه تصمیم و تحلیل خود سرمایه گذاران خواهد بود.
به گفته وی علاوه بر انتشار جزئیات معاملات انجام شده، در دوره های سفارش گیری هم قیمت های TOP (قیمت نظری گشایش) نمایش داده می شود كه در واقع اجماع نظر بازار را روی قیمت سهم نشان داده است و سهامدار بر مبنای تحلیل خود در معامله سهام بازار پایه حضور پیدا می كند.
مدیرعامل فرابورس ایران همینطور عدم تقارن اطلاعاتی را ریسك ذاتی بازار پایه دانست و اظهار داشت: بحث شفافیت در بازار پایه همانطور كه به دفعات عنوان شده است به عدم تقارن اطلاعاتی ناشران بازار پایه بازمی گردد كه همین مبحث هم در طبقه بندی شركت ها در تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز مد نظر قرار گرفته است.
این مطلب زارا را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب