بازار داغ بازی های رومیزی و کپی برداری بدون پیگرد قانونی!
به گزارش زارا، مدیرکل سرگرمی های سازنده و بازی های کامپیوتر ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عرضه توضیحاتی در رابطه با روند شکل گیری فرهنگ استفاده از بازی های رومیزی درعین حال به تشریح چالش های این حوزه همچون کپی برداری از ایده بازی های خارجی توسط برخی طراحان داخلی اشاره نمود.
لیلا بابایی همزمان با روز جهانی «بازی های رومیزی» در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به قدمت بالای این بازی ها، اظهار داشت: این بازی ها در اکثر فرهنگ ها و جوامع بشری در طول تاریخ وجود داشته است. بازی های رومیزی با ورود به فرهنگ های مختلف تکامل یافتند و ریشه عمیقی در سبک زندگی انسان ها و تعامل آنها با یکدیگر داشتند.
وی با اشاره به اینکه بازی های رومیزی با ورود به ایران هم بر فرهنگ اثر گذار بوده اند، اظهار نمود: برخی از مکانهای تاریخی، آثار و اسناد مهم به شناسایی بازی رومیزی در ارتباط با تمدن جیرفت در ایران را اشاره می کنند.
مدیرکل سرگرمی های سازنده و بازی های کامپیوتری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: فرقی نمی کند کدام تمدن نخستین بازی رومیزی را ابداع کرده است، بلکه این مهم می باشد که حدودا تمام جوامع بشری به بازی و بازی رومیزی علاقمند بوده و تلاش در توسعه و تکامل آن داشته اند. بعنوان مثال در مصر، بین النهرین، ایران، چین و هند، روم و... بازی های رومیزی حتی با قدمت بیشتر از پنج هزار سال یافت شده اند.
وی ادامه داد: بازی سِنِت، بازی مهان و... در بقایای یافته شده از تمدن های مختلف مشاهده شده است، اما با این وجود حتی با وجود محدودیت راه های ارتباطی اسنادی از بازی های مشابه آنها در مناطق دیگر به دست آمده است که نشان دهنده صدور و گسترش بازی ها است.
بیشتر بخوانید:
ساخت اسباب بازی با قدمتی به درازای تاریخ
جایگاه اسباب بازی در ایران باستان
دسته بندی بازی های رومیزی چگونه است؟
بابایی با اشاره به اینکه اقبال به بازی های رومیزی تا روزگار فعلی تداوم پیدا کرده است، افزود: در سالهای اخیر با توسعه «کافه های بازی رومیزی یا کافه بُردگیم» در سطح جهانی و همگام با آن در ایران و همینطور فعالیت شرکت ها و مجموعه های تولید کننده بازی های رومیزی تمایل مردم هم به انجام این بازی ها افزوده شد چونکه این بازی ها بهترین بهانه برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده و دوستان است. علاوه بر آن بازی های رومیزی می توانند به فاصله گرفتن از فناوری و دنیای پر مشغله امروزی کمک کرده و سبب ارتباط با دیگران شود.
طراحی بازی های رومیزی تحت تأثیر کپی کاری قرار گرفته است و با عنایت به این که ما در ایران مشکلات حقوقی ناشی از عدم رعایت قانون کپی رایت بین المللی را نداریم و پیگیری قضایی موثری هم ضد کپی کننده اتفاق نمی افتد، این مشکل همچنان پابرجا می باشد.
وی بازی رومیزی، بازی فکری یا بردگیم را دسته ای از بازی های جمعی معرفی نمود که در آن برخی از افراد دورهم جمع شده و برای دقایقی با فکر کردن، برنامه ریزی، مذاکره، تاس ریختن و... با یکدیگر رقابت می کنند و اظهار نمود: ابزار اصلی این نوع سرگرمی، قطعاتی مثل کارت، تاس، بُرد یا صفحه، توکن، ژتون و... است که بسته به فرهنگ هر منطقه تاریخچه ای متفاوت دارند. در واقع به هرگونه بازی که روی یک سطح یا صفحه قابل اجرا باشد، بازی رومیزی گفته می شود. این سطح می تواند کاغذی و مقوایی، چوبی، چرمی، پارچه ای یا از هر جنس دیگری باشد؛ مهم اینست که صفحه ی بازی، ازپیش بشکلی خاص طراحی شده است.
بازی های رومیزی بهانه ای برای دوری از دنیای اینترنت
مدیرکل سرگرمی های سازنده و بازی های کامپیوتری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تکیه بر این که بازی های کامپیوتری در دسته بندی بازی های رومیزی قرار ندارند، اظهار داشت: فعالان حوزه بازی های رومیزی یعنی طراحان و توسعه دهندگان این بازی ها تلاش می کنند تا راهی جذاب برای سرگرمی، آموزش، انتقال مفاهیم، فرهنگ و... فراهم نمایند تا مخاطب برای ساعتی از دنیای اینترنت جدا شود.
ایجاد ارتباط بین بازی های رومیزی و بازی های کامپیوتر ای
وی ادامه داد: البته در سالهای اخیر با اضافه شدن قابلیت VR (واقعیت مجازی) و AR (واقعیت افزوده) به بازی های کامپیوتری، ارتباط بین بازی های رومیزی و بازی های کامپیوتری بوجود آمده و در بعضی بازی ها این در هم آمیختگی دیده می شود. در واقع حالا بازی های رومیزی به دنیای بازی های کامپیوتری نفوذ کرده اند و در سالهای اخیر شاهد معرفی بازی های کامپیوتری هستیم که محتوای آنها همان محتوای بازی های رومیزی است که اصطلاحا با عنوان بازی های رومیزی دیجیتال شناخته می شوند.
بابایی ضمن اشاره به این که این بازی ها به دو صورت عرضه می شوند، اظهار نمود: دسته اول بازی هایی هستند که تلاش شده تا حد امکان به نسخه فیزیکی و واقعی خود شبیه باشند و دسته دوم بازی های جدیدی هستند که در طراحی از سبک بازی های رومیزی پیروی کرده اند و اجزایی مثل تاس، مهره، کارت و صفحه بازی دارند، ولی لزوماً نسخه ای فیزیکی با خصوصیت های مشابه ندارند.
وی ادامه داد: از طرفی سازندگان بازی های رومیزی هم از قافله تکنولوژی بازی ها عقب نیفتاده اند و پا به عرصه حقیقت مجازی (VR) هم گذاشته اند. بازی های رومیزی دیجیتال نسبت به دیگر بازی های ویدیویی مزایایی همچون ایجاد حس رقابت نزدیک به حقیقت دارند. در واقع لذت جمع شدن دور یک میز بازی و رقابت با بازیکنان و بازی با اجزایی مثل کارت و تاس، این حسی است که در بازی های ویدیویی امروزی کمتر پیدا می شود.
از ثبت طرح تا ورود به عرصه تولید
بابایی در رابطه با اقدامات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه تولید، نظارت، عرضه و رونق استفاده از بازی های رومیزی، توضیح داد: کانون از راه شورای نظارت بر اسباب بازی متولی ثبت طرح بازی های رومیزی و صدور مجوز تولید در این حوزه می باشد. از طرفی در سالهای اخیر خود کانون، بازی های رومیزی گوناگونی را تولید و عرضه نموده است.
سرانجام تشکیل بانک اطلاعاتی بازی های رومیزی
او همینطور در رابطه با آخرین اخبار از ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه بازی های رومیزی، اظهار داشت: کارگروهی در شورای نظارت بر اسباب بازی شکل گرفت و فرایند ایجاد بانک اطلاعاتی آغاز و قرار بر این شد برخی مولفه ها مانند این که بازی ها وارداتی، بازتولید شده، اقتباسی و... هستند در این بانک اطلاعاتی لحاظ شود که این مورد درحال پیگیری است.
بومی سازی تحت تأثیر کپی کاری!
بابایی در پاسخ به سوالی در رابطه با نقش واردات و از طرفی بومی سازی بازی های رومیزی، بیان نمود: آن چه بیشتر از واردات در این عرصه شایان توجه است مبحث کپی بازی های رومیزی خارجی است که سبب شده مبحث بسیار مهم طراحی تحت تأثیر کپی کاری قرار گیرد؛ بگونه ای که تولیدکنندگان تمایلی برای سرمایه گذاری برای طراحی نداشته و بازی ها را کپی کنند.
کپی می کنند بدون این که تحت پیگرد قرار گیرند!
وی با تکیه بر این که این مورد صدمه زاست، افزود: این بازی ها برای کشورهای دیگر با فرهنگ های دیگر و گاها با مقاصد خاص طراحی شده اند و گاهی بشدت با فرهنگ ایرانی - اسلامی مغایرت دارند. با عنایت به این که ما در ایران مشکلات حقوقی ناشی از عدم رعایت قانون کپی رایت بین المللی را نداریم و پیگیری قضایی موثری هم ضد کپی کننده اتفاق نمی افتد، این مشکل همچنان پابرجا می باشد. در سالهای اخیر تلاش کردیم در کانون با برگزاری رویدادهای مختلف به شناسایی و معرفی طراحان بازی ها بپردازیم. همینطور با تولید طرح های داخلی زمینه را برای پشتیبانی از طراحان فراهم نماییم.
بیشتر بخوانید:
۱۰ سال انتظار برای تصویب یک قانون در رابطه با «کپی رایت»
اینجا بازار قاچاق به نفع نیست!
مدیرکل سرگرمی های سازنده و بازی های کامپیوتری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه در حوزه بازی های رومیزی مبحث قاچاق و واردات به شکل معمول و مرسوم نیست، توضیح داد: به این صورت که واردات این مدل بازی ها با عنایت به قیمت بالای آنها در مقایسه با بازی های ساخته شده در کشور به صرفه نیست و هم اکنون حجم کوچکی از بازار را انواع وارداتی بازی ها تشکیل می دهد.
وی ادامه داد: حدودا در شروع دهه ۹۰ اغلب بازی ها کاملا وارداتی بودند و بازار بازی های رومیزی گردش زیادی نداشت، اما به مرور بازار به سمت تولید کپیِ بازی های خارجی رفت.
بابایی ضمن اشاره به این که هم اکنون بازی های کاملا ایرانی بیشتر از قبل طراحی و تولید می شوند و سهم خویش را در بازار بیشتر می کنند، اظهار داشت: امیدواریم در سالهای آینده بازی های ۱۰۰ درصد ایرانی بخش عمده بازار بازی های رومیزی را به خود اختصاص دهند.
تلاش برای حفظ حقوق طراحان داخلی
وی با اشاره به اینکه ثبت طرح ها و صدور مجوز برای تولید بازی های رومیزی در شورای نظارت بر اسباب بازی (زیرنظر کانون) صورت می گیرد، اظهار نمود: با عنایت به مرجعیت و نقش حاکمیتی شورای نظارت بر اسباب بازی مسائل عمده در این عرصه قابل رفع هستند همچنان که تابحال این شورا با نظارت بر طراحی و تولید اسباب بازی ها و سرگرمی ها، ضمن ایجاد زمینه برای توسعه سرگرمی های متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی، بستر حفظ و رعایت حقوق طراحان را فراهم نموده است.
رده بندی سنی بازی های رومیزی چگونه انجام می شود؟
بابایی در رابطه با رده بندی سنی بازی های رومیزی هم توضیح داد: تعیین سن ابتدا توسط تولیدکننده پیشنهاد می شود و در فرآیند ثبت بازی ها، شورای بررسیِ محصول متشکل از افراد صاحب نظر در حوزه های مختلف این پیشنهاد را از جنبه های مختلف مانند حوزه های روانشناسی و آموزش بررسی می کنند و در صورت مغایرت با پیشنهاد تولیدکننده، این مورد را جهت اصلاح به تولیدکننده اعلام می کنند. پارامترهای مختلفی همچون بحث های فرهنگی موجود در بازی، درجه سختی یا راحتی قوانین و استراتژی های بازی، قطعات و میزان سواد لازم برای انجام آن در مورد رده بندی سنی بازی ها وجود دارد.
انجام بازی های رومیزی چه فوایدی دارد؟
مدیرکل سرگرمی های سازنده و بازی های کامپیوتری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در رابطه با مزایای انجام بازی های رومیزی، توضیح داد: این بازی ها فواید بسیاری برای سلامت روان، کاهش استرس، بهبود عملکردهای شناختی، تقویت ارتباطات اجتماعی، بهینه سازی ذهن آگاهی، فضاسازی برای رقابت مثبت، فاصله گرفتن از تکنولوژی حتی به صورت محدود، افزایش صبر و انعطاف پذیری، بهبود مهارت های ارتباطی، تقویت حافظه و... دارند.
وی توسعه فضاهای سالمی که نوجوانان و جوانان بتوانند در آنجا با بازی های رومیزی مناسب سرگرم باشند را عاملی برای رشد انواع مهارت های آنها دانست و اظهار داشت: بازی های رومیزی حتی می توانند بعنوان معیار جهت بررسی خصوصیت های مختلف فردی مانند خلاقیت، انتخاب استراتژی، توانایی کار تیمی و گروهی، توان رهبری دیگران، مذاکره درست و... مورد استفاده قرار گیرند؛ بشکلی که اینروزها برخی شرکت ها برای استخدام و احراز شرایط افراد برای به کارگیری در موقعیت های خاص از بازی های رومیزی استفاده می نمایند.
این مطلب زارا را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط زارا
نظرات بینندگان در مورد این مطلب